Wednesday, January 10, 2018

TUJUH MAHKOTA DUNIA AKHIRAT

Petikan drpd whatsapp yg dikirim dlm salah satu group...

Allah Subhaanahuu wa Ta'aala berfirman: "Sungguh Kami telah menciptakan atas kamu semua tujuh buah jalan dan kami sama sekali tidak akan lengah terhadap ciptaan Kami."
[Al-Mu'minuun, ayat 17]

1.  MAHKOTA ZIKIR

لا إله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

      Laa ilaaha illallaahu wahdahu
      laa syariikalah.

      Lahul Mulku
      Wa lahul Hamdu
      Wa huwa 'alaa
      Kulli syai'in Qodiir

2.  MAHKOTA TASBIH

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

      Subhaanallahi wabihamdihi
      'adada kholqihi
      wa Ridho nafsihi
      wa zinata 'arsyihi
      wa midada kalimaatih.

3.  MAHKOTA DOA....

ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار

     Rabbanaa aatinaa fid dun ya hasanah
     Wa fil aakhirati hasanah
     Wa qinaa 'adzaaban naar

4.  MAHKOTA / PENGHULU ISTIGHFAR

اللهم أنت ربي لا اله الا انت خلقني وانا عبدك، وأنا على عهدك ووعدك مااستطعت،أعوذ بك من شر ما صنعت، ابوء لك بنعمتك علي، وابوء بذنبي، فاغفرلي فإنه لا يغفروا الذنوب إلا أنت.

     Allaahumma Anta
     Rabbi Laa ilaaha illaa Anta
     Kholaqtani wa anaa a'bduKa
     Wa ana 'alaa 'ahdiKa
     Wa wa'diKa mas tato'tu
     Aa'uudzu biKa min
     Syarri maa sona'tu
     Abuu  u laKa bini'matiKa 'alayya
     Wa abuu'uu bidzanbiy Faghfirliy
     Fainnahu laa yaghfiruz dzunuu
     ba illaa Anta....

5.  MAHKOTA PERLINDUNGAN

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم.

     Bismillaahil lazii
     laa yadhurru
     ma'asmihii syai'un fil ardhi
     walaa fis samaa'i
     wa Huwas Samii'ul 'Aliim

6.  MAHKOTA PELEPAS BENCANA

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

      Laa ilaaha illaa Anta
      SubhaanaKa innii
      Kuntu minadz dzoolimiin

7.   MAHKOTA PENENANG HATI

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

      Laa haula walaa
      quwwata illaa billaahil 'Aliyyil 'Adziim

Jadikanlah Mahkota-mahkota ini selalu menghiasi kepala dan membasahi lisanmu, sebagai amalan dan senjata kita...

Mudah-mudahan dengan mengamalkan salah satu atau kesemua Mahkota-Mahkota tersebut ....Allah mengangkat segala cubaan dan dugaan,  menghindari dari musibah, mengampuni dosa kesalahan, dan memasukkan kita ke dalam Syurga-NYA....
Aamiin.... Ya Rabb...

Kongsikan amalan doa ini seikhlas mungkin  dengan niat baik agar lebih ramai lagi orang merasakan dan mendapatkan manfaatnya dan kita tidaklah menjadi seseorang yang menyembunyikan ilmu.

Kerana kita semua tidak tahu pahala mana yang akan memasukkan kita ke dalam Syurga Allah Subhaanahuu wa Ta'aala....

Wallahu 'alam
🕌🌹🕌🌹🕌🌹🕌🌹🕌🌹🕌🌹🕌🌹🕌🌹🕌🌹

Wednesday, December 27, 2017

6 SOALAN MEMBINA PELAN 5 TAHUN KE DEPAN

Bagaimana Anda Nak Bina Pelan Kehidupan Anda 5 Tahun Ke Depan?

oleh Team Richworks pada 13 December 2017

Jika anda tak biasa menulis pelan atau jadual waktu harian anda, mula biasakan dari sekarang. Itu adalah salah satu resepi kejayaan anda sebagai seorang usahawan, mahupun sebagai seorang individu.

Kata kuncinya, rangka dan TULIS pelan anda. Kerana sesiapa yang merangka dan punyai pelan, pasti akan perlu membuat tindakan. Untuk menuju ke arah matlamat anda secara sistematik, anda perlukan pelan tindakan. Kenapa 5 tahun? 5 tahun adalah waktu yang sedang elok. Tak terlalu panjang, tak terlalu pendek untuk tetapkan matlamat jangka panjang. 10 tahun kedengaran agak lama dan banyak ruang untuk anda berlengah. 3 tahun terlalu pendek. 5 adalah paling sesuai.

Bagaimana nak bina pelan 5 tahun anda?

Tanya 6 soalan ini. Tanya pada diri dan tuliskan jawapannya. Tanya dan tulis jawapan mengikut garis masa anda selama 5 tahun. TULIS di atas kertas. Ada 4 matlamat peribadi utama yang perlu anda perhatikan semasa membuat pelan 5 tahun ini.

PersonalKewanganKerjayaPerhubungan

6 soalan ini perlu menjawab 4 perkara di atas. Apa 6 soalanitu?

Apa yang anda nak ubah tahun ini?

Contoh, keadaan kehidupan dan kewangan anda yang bagaimana yang anda nak ubah? Anda nak ubah tahap sekarang kepada tahap yang bagaimana? Apa target spesifik anda? Adakah anda mahukan lebih masa untuk keluarga dan beribadah? Adakah anda nak lebih sistematik dalam soal kewangan? Tulis untuk setiap tahun.

Di mana tempat tinggal anda tahun ini?

Adakah anda nak tinggal di rumah yang sama? Dengan kenderaan dan ahli keluarga yang sama? Atau anda mahu upgrade? Apa jenis rumah yang anda mahu, berapa kos yang anda perlukan? Tuliskan supaya anda dapat jangka dan simpan secukupnya demi matlamat anda itu.

Bagaimana nak tingkatkan keadaan diri tahun ini?

Ini lebih kepada kesihatan anda terutamanya. Anda nak lebih sihat dari segi apa? Adakah anda nak mulakan diet, senaman, atau gaya hidup baru? Letakkan target yang boleh dicapai dan boleh diukur serta realistik. Jika anda nak turunkan berat badan, berapa kilo dalam sebulan? Tulis sesuatu yang mampu tercapai supaya anda nampak dan yakin anda boleh. Jika lebih, ia bonus.

Langkah apa perlu diambil untuk stabil dan tingkatkan keselamatan kewangan?

Apa yang anda nak dan perlu buat supaya anda ada kewangan yang kukuh? Adakah dengan mengharap gaji naik? Jualan bertambah? Kos kurang? Buat draf untuk hari pencen anda. Berapa yang anda perlukan untuk anda hidup senang seperti sekarang, pada masa anda sudah pencen kelak?

Apa perkara menyeronokkan yang anda nak buat tahun ini?

Ini penting kerana menggembirakan diri sendiri bakal membuatkan diri anda lebih produktif kemudiannya. Anda nak pergi bercuti? Ke mana? Dengan siapa? Menaiki apa? Anda nak sertai kem? Apa sahaja yang menyeronokkan dan menggembirakan. Diri anda sepatutnya menjadi prioriti anda

Matlamat apa yang anda ada untuk keluarga anda?

Apa yang anda nak keluarga anda dapat? Adakah pendidikan lebih baik? Adakah anda nak mulakan keluarga anda sendiri? Adakah anda nak hadiahkan rumah pada ibu bapa? Tuliskan sesuatu yang mampu dicapai dan campurkan dengan sedikit impian dan angan-angan. Ini mungkin menjadi penyebab untuk anda bekerja lebih keras dan gigih untuk merealisasikan matlamat anda.

Yang penting anda kena tulis dengan jujur. Dan tuliskan sesuatu yang bukan mustahil dan bila anda dah mula menulis, pastikan ia tak berakhir dengan tulisan tapi terus bermula dengan tindakan.

Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.

8 TIP PENTING UNTUK MEREKA YANG MAKAN GAJI SUPAYA MAMPU BERSARA DENGAN KEWANGAN YANG BAGUS

Dipetik dari page Dr Azizan 

Adakah seronok bila kita mendapat gaji ketika hujung bulan?

Mestilah seronok, kerja 20-24 hari sebulan then sehari dapat gaji! Tapi, persoalannya adakah keseronokan itu mampu berpanjangan hingga selepas kita bersara? Jika panjang umur.

Masa saya kerja dulu-dulu pun, seronok bila dapat gaji apatah lagi selepas “kekeringan wang” lebih separuh bulan. Tapi, dapat sahaja gaji yang sehari itu, masuk pagi duit dalam account, by petang atau paling lewat esoknya, Insya Allah dah “game over” bayar hutang. Itu pun ada lagi belum selesai.

Itu tahun 1995-97. Gaji RM1, 500. Bekerja di stockbroking firm.

Hari ini saya nak tanya soalan-soalan penting ini:-

• Adakah anda rasa nilai wang anda semakin bagus?

• Adakah anda rasa kuasa membeli duit anda semakin tinggi?

• Adakah anda rasa dengan pendapatan dari gaji semata-mata adalah cukup untuk bersara dengan semakin sihat dan tenang (Jika panjang umur)?

Ramai hari ini seronok kerana masih ada gaji kan. Siapa tidak?

Cuma tidak ramai yang mempunyai pelan kewangan dan pelaburan yang bagus dan teratur untuk mereka lebih bersedia samada untuk bertahan di dalam ekonomi hari ini atau untuk persaraan mereka. Tidak kisahlah anda bekerja atau berniaga. Sebenarnya peluang untuk setiap daripada anda hidup dalam keadaan kewangan yang tertekan adalah tinggi.

Gaji anda samada rendah atau sederhana pasti akan terkesan dengan kos sara hidup semakin meningkat. Hutang yang tidak putus-putus dan makin banyak tertunggak.

• Kos sara hidup meningkat.

• Kos membesarkan anak-anak meningkat.

• Harga hartanah / rumah yang meningkat walaupun rumah kos rendah.

• Kos bahan binaan juga semakin meningkat.

• Kos pendidikan semakin mahal sedangkan tahap gaji kelayakan yang tinggi pun semakin rendah.

• Kos perubatan meningkat.

Dalam banyak-banyak kos di atas, cuba bayangkan satu daripadanya, sebagai contoh kos perubatan yang hari ini sudah meningkat ke tahap yang luar biasa 20-30 tahun lagi. Waktu itu, kita yang hari ini umur dalam lingkungan 30-40an akan berumur di antara 50-70an.

Adakah kos tersebut masih sama dengan hari ini. Jangan sampai tahap, hari ini kita guna kesihatan untuk mengejar kewangan, malangnya kewangan tersebut tak mampu nak beli kembali kesihatan ketika kita di ambang usia suatu hari nanti.

Sebab itu saya tertarik dengan amaran yang tertulis di sebuah billboard di Jakarta yang menyebut: “Jika anda tidak ada duit, anda perlu pastikan anda tidak sakit.”

Sesiapa yang ada terbaca berita semalam, 88% pekerja bimbang tak cukup duit bila bersara, klikhttp://www.malaysiakini.com/news/287551 untuk maklumat selanjutnya.

Jangan fikir pasal orang lain. Lihat dalam-dalam ke dalam diri kita hari ini. Adakah kita juga tergolong di kalangan 88% tersebut? Masalah itu tidak akan selesai sehingga kita belajar dan bertindak mencari jalan selesaikannya.

Apa “jalan” yang ada? Kerana jika teruskan meminjam bukanlah pilihan yang terbaik, short term ok tapi lama-kelamaan beban hutang kita akan sesak ke kepala.

Sebagai respon pada berita semalam, ada 8 cadangan yang saya ingin berikan:-

1. Jika anda bekerja, upgrade diri supaya dinaikkan gaji. Samada sambung belajar secara part-time sambil bekerja. Faktor kelulusan banyak mempengaruhi gaji seseorang di banyak syarikat atau sektor kerajaan.

2. Tukar kerja yang lebih tinggi gajinya, cuma masalah ini hanya berbentuk strategi jangka pendek atau upgrade ilmu atau kemahiran diri untuk melayakkan diri mendapatkan gaji yang lebih tinggi.

3. Berniaga atau membuat Pelaburan samada secara sepenuh masa atau sampingan. Cuma jangan mula dengan modal yang besar serta mestilah sedia untuk belajar ilmu berniaga dan melabur samada melalui membaca buku yang bagus atau hadir seminar yang terbukti melahirkan ramai yang berjaya.

4. Yang paling penting adalah belajar uruskan duit kerana duit sikit boleh jadi banyak jika diurus dengan baik. Begitu juga sebaliknya, banyak boleh jadi sedikit atau habis jika tidak pandai uruskan.

5. Tahan nafsu. Stop belanja makan di luar. Kurangkan window shopping. Kurangkan ke tempat yang mampu “menggalakkan” kita berbelanja mengikut “nafsu”. Kurangkan kos, kurangkan kos dan kurangkan kos.

6. Simpan duit, simpan duit dan simpan duit.  Ini nasihat yang paling asas sebelum anda ada ilmu “memberanakkan” duit. Walaupun belum tahu berniaga atau melabur, anda mesti simpan sedikit duit secara berdisiplin. Set sasaran atau target berapa anda mesti simpan setiap bulan dan duit itu TIDAK BOLEH digunakan langsung melainkan bila ada ilmu pelaburan.

7/ Jangan sertai skim cepat kaya atau meminjam untuk masuk skim cepat kaya. Berhati-hati dengan pelbagai skim yang boleh “menghilangkan” duit anda apatah lagi jika ianya di senarai hitam oleh Bank Negara Malaysia

8/ Sedekah sedikit. Sebab sedekah telah terbukti memberikan keberkatan kepada rezeki kita. Cuba mulakan dengan jumlah yang paling kecil yang kita mampu. Dan lakukan secara konsisten. Anda akan merasai keberkatannya nanti.

Semua orang ingin ubah hidup tetapi ramai orang tidak mahu ubah sikap serta belajar.

Sudah masanya untuk anda berfikir tentang masa depan dan bagaimana mengatur serta meningkatkan kewangan anda secara serius.

Azizan Osman

—————————————————

Like this words…

Semua orang ingin ubah hidup tetapi ramai orang tidak mahu ubah sikap serta belajar....

Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.

Tuesday, December 26, 2017

18 EASY LIVE CHANGES TO START 2018

My life was also... not good this year, so I wrote a list of tips on how we can all actively try to make our 2018 better.

1. Cut toxic people from your life.

It might be cliché to say, but it's so empowering to do. If people aren't adding value to your life, whether it be friendships or relationships, don't be afraid to put you first and cut ties with them.

2. And learn how to accept defeat when you need to, and know when to move on

You know how the saying goes, you should fight for what you want. But sometimes you need to know when things aren't worth the fight anymore. There's no shame in accepting defeat and moving on with your life. In fact, you're better off leaving people, things, and places that aren't right for you behind. Trust me.

3. De-clutter everything digitally.

You look at your phone and laptop every day, so they should be just as clean as your working and living spaces. Do a total digital clean out: remove apps that you no longer use, delete photos that you don't need, clear your old laptop downloads, and change your backgrounds for a fresh look in time for the new year.

4. And bring your inbox to zero before the year starts.

Seeing an ever-growing number on anything can be stressful, but especially on your emails. The longer you leave your increasing unread emails untouched, the less likely you are to ever do anything about it. So start the year right to keep your inbox manageable throughout the year.

5. Put your health first, both mental and physical.

"Getting healthy" for your New Year's resolution shouldn't just be focused on your physical health. Sure, running on a treadmill is great but it won't do much for your mind if you're tired and stressed. Try meditation, breathing exercises, or even talking to a professional, if you feel you need it.

6. And ask for help when you need it.

It's not shameful to ask for assistance when it's needed, both in your work and personal life. It's not weak to ask for help and you should get into the habit of reaching out to others when you can't do, or handle, something yourself.

7. Do a major closet clean out.

Just get rid of everything you don't need or don't use. Stop holding onto clothes you've not worn in the last six months or the ones that you'll "fit into one day", and de-clutter your life. You'll have more space and feel a lot less guilty when you do buy something new!

8. And do a deep clean of everything, like your house, your car, and your work desk.

We often put up with mess with the mindset of "I'll clean it when I have time". But the thing is, you'll never really have the time for it, if you don't make time for it. If you do a major clean at the start of the year, it's so much easier to maintain for the rest of the year.

9. Write a list of goals by year, month, and week.

Yeah, New Year's resolutions are well and good, but it's rare that you actually stick to them past the first six weeks of the year. Try thinking about what you want to achieve with attainable yearly, monthly, and weekly goals. This'll make them easier to stick to and actually do through the year!

10. Challenge yourself by finding a new hobby or commit to learning something new.

If you have bad habits you want to change, it might be time to find a new hobby to fill your time. Replace five hours of Netflix time a week with gardening, or even learning a new language. By the year's end, you'll feel accomplished that you stuck to something and gained a new skill.

11. Put a focus on a good night's sleep.

A solid eight-hour sleep is so good for you. You wake up feeling energised and recovered, and in turn, more productive. Make it a goal in 2018 to get eight hours every night. Sure, it won't always happen, but just planning your days around a solid sleep will ensure you'll get it way more than you did in 2017.

12. Get in the habit of making your bed.

It's simple, sure, but it works. During the times where your life is a bit of a mess, you can't underestimate the power of a freshly-made bed to collapse into after a long day. The habit of making your bed can also be a pretty therapeutic part of your morning routine too!

13. Change your perspective.

Perspective really is key to your happiness. In 2018, try to change your thinking, and stop comparing what you have and what you're doing to others. Or, if you're stuck in a "now" mindset, try to look at the bigger picture.

14. Don't say "yes" to things you don't really want to do.

Something I learned late this year was that you don't owe anyone anything. You're not obligated to do anything, and you definitely shouldn't feel guilty for taking time for you. If you're not in the mood to do something, or if you're too tired and would prefer sleep, you should feel confident in saying "no" when you feel you need to in 2018.

15. Review your finances, set goals, and create a savings plan.

Boring, I know, but it really is good to do. Even if your goal is something small like a weekend getaway, analysing your spending habits and finding where you have more room to save will make rewarding yourself easier. It might be as simple as eating out one less day a week for a few months to afford those shoes you've always wanted.

16. Actively try to do something nice for someone every day.

Think about how good you feel when someone randomly compliments you when you're feeling shitty. It really doesn't have to be anything big, but being nicer to people will not only make their day, but it'll make you feel better about yourself too!

17. Buy yourself a plant.

Hang on, hear me out. It sounds silly, I know, but buying something that you need to take care of will teach you responsibility and give you a routine. The five minutes out of your day that it'll take to water your plant will give you five minutes to yourself, and you don't realise how valuable five minutes of unplugged alone time can be.

18. And leave any and all bad vibes in 2017 where they belong.

Sure, 2017 had some shitty moments but what exactly are you going to gain by dragging drama from the past into the new year? Start fresh and leave all the negativity in 2017 where it belongs.

BuzzFeed HomeSitemap© 2017 BuzzFeed, Inc.

 Share

Thursday, December 14, 2017

30 PERKARA MENJEMPUT RAHMAT ALLAH DALAM KELUARGA

Assalamualaikum..hari ni saya nak share sikit beberapa points penting yang saya belajar daripada 4 tokoh yang amat saya kagumi (Ustaz Ebit Lew, Ustazah Fatima Syarha, Ustaz Pahrol dan Ustaz Hariyanto) di Seminar Keluarga Sunnah di Matrade KL, Sabtu lepas.
.
Baca, jgn scroll je.. rugi besar kalau tak baca sampai habis.. sgt bermanafaat... tapi kalau malas baca tu x dapek den nk tolong..
Baca dan perlahan-lahan ubah ke arah yang lebih baik.
Kita usaha sama-sama, ok?
.
.
🔴1. Jaga solat awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu.
.
🔴 2.Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis2. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.
.
🔴 3.Wujudkan 3 waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual.Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.
.
🔴 4.Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.
.
🔴 5.Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.
.
🔴 6.Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu-- penyayang dan pengasih.
.
🔴 7.Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.
.
🔴 8.Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.
.
🔴 9.Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.
.
🔴 10.Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah saw sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.
.
🔴 11.Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada 3: Tempat tinggal, Makanan, Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.
.
🔴 12.Rasulullah saw tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam.
.
🔴 13.Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati--
"Rajiah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭
.
🔴 14.Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak--
SABAR.
Betulkan diri sendiri dulu. Kadang2 kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul2 yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.
.
🔴 15.Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.
.
🔴 16.Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.
.
🔴 17.Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.
.
🔴 18.Rasulullah saw tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.
.
🔴 19.Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!
.
🔴 20.Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!
.
🔴 21.Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.
.
🔴 22.Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.
.
🔴 23.Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.
.
🔴 24.Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.
.
🔴 25.Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.
.
🔴 26.Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.
.
🔴 27.Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.
.
🔴 28.Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada. 😂) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.
.
🔴 29.Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah:
Surah At-Taubah, ayat 128-129.
Ini doa favourite Rasulullah saw.
.
🔴 30.Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat:
Surah Ibrahim, ayat 40.
.
🔴 31.Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita, dan jadikan anak-anak kita taat:
Surah Al-Ahqaf, ayat 15.
.
🔴 32.Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat:
Surah Maryam, ayat 1-10.
.
.
Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat, dan menjemput rahmat Allah ke dalam keluarga kalian.
.
Ini cuma perkongsian.
Bukan nasihat, atau jauh sekali nak tunjuk bagus.
.
Sama-sama kita berlapang dada,
cuba ikut sunnah Rasulullah,
dan perlahan-lahan kayuh kembali kepada Allah.
.
Sementara masih dipinjamkan nyawa ni.
Kan? 😊

.(C&P....for sharing)

Friday, December 1, 2017

HOW TO KEEP YOUR WIFE HAPPY

Saya terbaca satu post menarik daripada rakan FB iaitu Rozy Rosly untuk dikongsi bersama.

How to keep wife happy . . . .!

It's really not difficult to make a wife happy.

A husband only needs to be:

1. a friend
2. a companion
3. a lover
4. a brother
5. a father
6. a man
7. a chef
8. an electrician
9. a carpenter
10. a plumber
11. a mechanic
12. a decorator
13. a stylist
14. a charmer
15. a gynecologist
16. a psychologist
17. a bug exterminator
18. a psychiatrist
19. a healer
20. a good listener
21. an organizer
22. a good father
23. Very clean
24. Sympathetic
25. Athletic
26. Warm
27. Attentive
28. Gallant
29. Intelligent
30. Funny
31. Creative
32. Tender
33. Strong
34. Understanding
35. Tolerant
36. Prudent
37. Ambitious
38. Capable
39. Courageous
40. Determined
41. True
42. Dependable
43. Passionate
44. Compassionate

AND, WITHOUT FORGETTING TO:

45. Give her compliments frequently
46. Love shopping
47. Be honest
48. Be very rich
49. Never stress her
50. Never look at other women!

AND AT THE SAME TIME, YOU MUST ALSO:

51. Give her lots of attention, but expect little yourself
52. Give her lots of time, especially time for herself
53. Give her lots of space

AND, VERY IMPORTANT:

54. Never to forget:

* birthdays
* anniversaries
* her favorite color
* her favorite flower
* her favorite gem
* her favorite fragrance
* her favorite memories
* her favorite holidays
* her favorite friends
* her favorite vacation destinations
* her favorite beverage
* her favorite food
* her favorite restaurant
* any arrangements she makes
---------------------
And Now,

HOW TO MAKE HUSBAND HAPPY

Just leave him alone.....with his TV remote and mobile phone...and his favourite drink.....And he'll be just fine... 😳😀😃😝😜

Dedicated to all .....married people. 😄 😜 😜

Monday, October 30, 2017

15 NASIHAT UNTUK YANG DAH BERUMUR 50 TAHU

BERAPA UMURMU?  -  SUDAH 50 TAHUN?

"Allah tidak lagi memberi alasan bagi siapa yang telah dipanjangkan umurnya hingga 50 tahun"
(Hadith Riwayat Bukhari)

Al-Khattabi berkata : "Maknanya, orang yang Allah panjangkan umurnya hingga 50 tahun, tidak diterima lagi keuzuran/alasan. kerana usia 50 tahun merupakan usia yang dekat dengan kematian...

Maka inilah kesempatan untuk memperbanyak taubat, beribadah dengan khusyuk, dan bersiap2 bertemu Allah."
(Tafsir al-Qurthubi)

Fudhail bin Iyadh berkata kepada seseorang yang telah mencapai umur 50 tahun,

*Nasihat Fudhail kepadanya:*

"Bererti sudah 50 tahun kamu berjalan menuju Tuhanmu, sekarang hampir sampai ... Lakukan yang terbaik pada sisa usia senja-mu, lalu akan diampuni dosa2mu yang lalu. Tapi jika engkau masih berbuat dosa di usia senjamu, kamu pasti dihukum akibat dosa masa lalu dan masa kini sekaligus ..!"

Maka para alim ulama memberi nasihat cara menjalani umur yang sudah mencapai 50 tahun:

1. Jangan berlebihan berhias, bersolek, dan berpakaian.

2. Jangan berlebihan makan, minum, dan berbelanja barang yang kurang diperlukan untuk mendukung amal salih.

3. Jangan berkawan dengan orang yang tidak menambah iman, ilmu, dan amal.

4. Jangan gelisah, berkeluh kesah dan kesal dengan kehidupan sehari-hari. Selalu penuhi diri dengan rasa sabar dan bersyukur.

5. Perbanyak doa mengharap keredha-an Allah agar Husnul Khatimah dan dijauhkan dari Su'ul Khatimah.

6. Tambahkan ilmu agama, perbanyak mengingat kematian, dan bersiap menghadapinya.

7. Siapkan wasiat dan lakukan pembahagian harta.

8. Kerapkan menjalin silaturrahim dan merapatkan hubungan yang renggang sebelumnya.

9. Minta maaf dan berbuat baik terhadap pihak yang pernah dizalimi.

10. Tingkatkan amal soleh terutama amal jariah yang dapat terus memberi pahala dan syafa'at setelah kita mati.

11. Maafkan kesalahan orang kepada kita walau seberat apapun kesalahan itu.

12. Bereskan segala hutang yang ada dan jangan buat hutang baru walaupun untuk menolong orang lain.

13. Berhentilah dari semua maksiat !

*mata, berhentilah memandang yang tidak halal bagimu*

*tangan, berhentilah dari meraih yang bukan hak mu*

*mulut, berhentilah makan yang tidak baik dan yang tidak halal bagimu, berhentilah dari ghibah, fitnah, dan berhentilah menyakiti hati orang lain*

*telinga, berhentilah mendengar hal2 haram dan tak bermanfaat*

14. Berbaik sangka lah kepada Allah atas segala sesuatu yang terjadi dan menimpa

15. Penuhi terus hati dan lisan kita dengan istighfar & taubat untuk diri sendiri, orang tua, dan semua orang beriman, di setiap saat, waktu dan keadaan

Semoga bermanfaat bagi kita semua, walaupun Anda belum 50 tahun, kerana...

*KEMATIAN TIDAK MENGENAL UMUR.*

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10211958936142093&id=1033128226

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!