Monday, July 9, 2018

15 PERKARA YANG PERLU DIFIKIRKAN OLEH PARA SUAMI

Bila berlaku krisis rumah tangga di mana si isteri dipersalahkan seperti :-

Tak jaga kecantikan
Masak tak sedap
Tak pandai masak
Bersepah malas mengemas
Asyik nak balik rumah dia je
Badan membesar jadi gemuk tak cantik
Pemalas
Malah kadang2 ada yg faktornya si Isteri curang ...

Kadang2 ada masa isteri membebel bukan kerana merungut tak tentu pasal, dia minta perhatian bila kdg kerja rumah dan urus anak2 dah terbeban....
Bila nampak suami balik kerja hajat hati nak mintak suami pujuk hati kurangkan stresss.. Bkn pentingkan diri tapi nak merasai sama2 penatnya...

Pernahkah kamu terfikir wahai lelaki sepanjang usia perkahwinan kamu itu .. :-

1.Adakah kamu menjaga isteri kamu sebaik mungkin?

2.Makan pakaiannya kamu berikan secukupnya tak?

3.Keinginan seksual isterimu kamu puaskan ke tak?
Jika tak pernahkah kamu berusaha untuk berubat dsbg?

4.Bila dia perlukan teman berbual kamu ada di sisinya tak?

5.Masa dia lahirkan anak kamu temankan dia kat hospital tak?

6.Kamu azan dan qamat anak2 yg dia lahirkan tak?

7.Kamu berjaga malam buatkan susu tak masa baby tu menangis?

8.Kamu bangun salinlampin baby malam2 masa dia dlm pantang tak?

9.Kamu imamkan solat berjemaah dengan dia tak?

9.Kamu kejut dia solat tahajud malam2 tak?

10.Kamu bawa dia ke masjid dengar majlis ilmu tak?

11.Kamu bawa dia ke masjid solat tarawikh bulan puasa sama2 tak?

12.Kamu bawa dia pergi umrah dan haji tak?

13.Kamu ajak dia sama2 bersedekah bantu orang miskin tak?

14.Kamu isi dada isteri kamu dengan iman dan taqwa tak?

15.Kamu bagi duit tak setakat yg kamu mampu? Ke kamu mengepow duit isteri kamu?

Jika jawapannya ialah TIDAK untuk semua permasalahan di atas maka jangan salahkan PEREMPUAN ... they deserve to be happy and live happily with someone else and NOT with you !

Tapi jika kau dah berikan segala2nya di atas dan dia masih macam celaka ... maka bersabarlah kerana neraka bagi perempuan yang tidak bersyukur ... !

Muhasabah dirilah dulu sebelum nak tengok keburukan orang menyalahkan orang ... dan bersabarlah kerana SABAR itu sangat sweet ....

Kredit untuk:

Fb YM Raja Shamri
@Padang Luas Jerteh
Terengganu.
21 Nov 2013

Sunday, July 8, 2018

30 PANDUAN HIDUP

Just Sharing...

En Ahmad Zamri 47 tahun, seorang Pensyarah Sains Komputer dari Malaysia Dia meninggal dunia disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku "The Last Lecture" pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan.

Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Didi Lokman, dan Cici dia menulis satu panduan yang sangat baik, "Panduan Untuk Hidup Yang Lebih Baik" untuk isteri dan anak-anaknya.

Bagaimana untuk memperbaiki hidup anda.

1. Jangan bandingkan hidup anda dengan orang lain. Anda mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka.

2. Jangan mempunyai pemikiran negatif terhadap benda yang kamu tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan tenaga anda terhadap benda yang positif yang anda miliki pada masa ini.

3. Jangan terlebih buat apa yang anda mampu. Cukuplah setakat yang anda mampu.

4. Jangan terlalu serius terhadap diri anda. Tiada siapa yang berbuat demikian.

5. Jangan bazirkan tenaga anda terhadap gossip.

6. Berfikir lebih jauh bila anda masih terjaga.

7. Iri hati adalah sia-sia. Kamu sudah mempunyai semua yang kamu perlukan.

8. Lupakan perkara yang sudah lepas. Jangan ungkit kesilapan pasangan anda di masa lampau. Ianya akan menghancurkan kegembiraan anda di masa kini.

9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Hindarkan daripada membenci sesiapa.

10. Berdamailah dengan masa lalu kamu supaya ia tidak akan merosakkan masa sekarang kamu.

11. Tiada siapa yang mengawal kegembiraan kamu selain dari kamu sendiri.

12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kamu di sini untuk belajar. Masalah ialah salah satu dari kurikulum yang akan muncul dan pergi seperti kelas algebra, tetapi pengajarannya akan kamu pegang seumur hidup kamu.

13. Senyum dan tertawa selalu.

14. Kamu tidak perlu menang setiap pertengkaran. Setuju untuk tidak setuju.

15. Hubungi keluarga kamu selalu.

16. Beri sesuatu yang baik untuk orang lain setiap hari.

17. Maafkan orang lain.

18. Luangkan masa untuk orang yang berumur 70 tahun ke atas dan 6 tahun ke bawah.

19. Pandangan orang lain terhadap kamu bukan urusan kamu.

21. Pekerjaan kamu tidak akan menjaga kamu bila kamu sakit tetapi keluarga kamu akan menjaga kamu. Selalu berhubung.

22. Dahulukan Tuhan dalam segala yang kamu fikir, katakan dan buat.

23. Tuhan itu penyembuhan.

24. Buat perkara yang betul.

25. Bagaimana baik atau buruk pun situasi sekarang, ia akan berubah.

26. Bagaimanapun yang kamu rasa, bangun, salin pakaian dan pergi.

27. Yang terbaik akan datang kemudian.

28. Buang apa yang tidak berguna atau yang tidak menggembirakan.

29. Bila kamu terjaga di waktu pagi, bersyukur kepada Tuhan.

30. Kalau kamu kenal Tuhan kamu akan gembira selalu. Jadi, bergembiralah selalu.

Apabila kamu mengamalkan kesemua di atas, kongsikanlah pengetahuan ini dengan orang yang kamu sayangi, orang di sekolah kamu, orang yang kamu selalu bermain bersama, orang yang kamu kerja bersama, dan orang yang tinggal bersama kamu. Bukan sahaja ianya akan memperbaiki hidup anda, tetapi juga orang di sekeliling anda.

Menarik utk dikongsikn bersama..😊😊😊

Saturday, July 7, 2018

PART 3: SNORKELING DI MERSING

Jam 0348 kami tiba di homestay kat Mersing

Homestay 3 bilik itu menempatkan kami semua...

Aku bersama 5 lagi menempah bilik utama...he he...so ada aircond...kami menyambung tidur ...zzzz

Jam 0545...bangun utk beratur mandi dan solat subuh...

Siap2 pakai baju mandi...hmmm...semangat tinggi bukan main masing2

Jam 0700 semua berkumpul di atas bas sepatutnya...tapi biasalah mesti ada yg fesyen tidak patuh pd waktu...redha jelah

PART 2: SNORKELING DI MERSING

Jam 1215 kami singgah di rnr Pagoh selama 1 jam..

Kat ni barulah aku n hubby sempat solat jamak...

Surau perempuan mmg xde org...sunyi...mklumlah pukul 12 lebih..

Lps tu kami makan dan minum di gerai nasi ambang pagoh...boleh tahanlah rasanya...

Friday, July 6, 2018

DAY 1 Part 1:SNORKELING DI MERSING

6.7.2018 (Jumaat)

Jam 1845 aku dan hubby dah siap nak gerak...

Alamak..tayar belakang keta pancit...bergegas kami ke kedai tayar dulu...

Jam 1905 ...tayar siap...terus gerak meredah jem...

Jam 2010 kami sampai di PULAPOL...bas dah sedia menanti...

Jam 2040...taklimat dan snack diberikan...lps tu tayar bas pun bergolek ..

Rombongan seramai 26 org dengan satu azam...snorkeling di Mersing

Sunday, July 1, 2018

7 FUNGSI BUTANG PADA PERIUK NOXXA


Berikut adalah senarai fungsi butang PC Noxxa dan tugas yang mampu dilakukannya:-

1.HIGH PRESSURE 
- fungsi memasak dalam tekanan tinggi untuk bahan mentah seperti daging, ayam dll

2. LOW PRESSURE
- fungsi memasak dalam tekanan rendah untuk bahan seperti kentang, apple, dll (yang mungkin meletup/pecah dalam tekanan tinggi)

3. WARM /REHEAT
- memanaskan dan mencairkan masakan yang disejukbeku selepas dimasak

4.STIR - FRY
- fungsi yang memudahkan anda menumis atau menggoreng dalam periuk Noxxa sebelum disambung dengan fungsi masakan lain

5.STEAM
- fungsi memasak dengan cara memanggang makanan seperti nasi kukus atau pau kukus dengan menggunakan air mendidih

6.SLOW COOK
- memasak secara perlahan untuk mendapatkan hasil masakan yang lembut dengan rasa yang meresap jauh ke dalamnya.

7. DELAY TIMER
- sangat berguna jika anda ingin memulakan masakan yang perlu diperap. Delay masa maksimum yang dibenarkan adalah sehingga 8 jam dan kemudian proses memasak berjalan dengan sendiri secara automatik.

Cara Menggunakan Fungsi High & Low Pressure Periuk Noxxa

1.Pasangkan kod kabel, masukan pot memasak ke dalam periuk Noxxa.
2.Masukkan makanan yang hendak dimasak ke dalam pot periuk. Pastikan bahan masakan tadi dicampur dengan air minimum 250ml (8oz) untuk lakukan fungi masakan tekanan ini.
3.Tutup periuk dengan penutup tekanan dan kunci dengan mengikut arah lawan jam.
4.Letakan knob pelaras tekanan pada kedudukan PRESSURE.
5.Pilih fungsi High atau Low Pressure pada butang panel, tekan beberapa kali untuk menentukan berapa masa memasak yang diperlukan dalam kiraan minit (rujuk nombor pada panel)
6.Tekan butang ON/OFF dan tunggu sehingga masakan anda selesai. Kemudian bunyi BEEP akan kedengaran menandakan masakan anda sudah siap.
7.Keluarkan tekanan dalam pot dengan meletakkan knob pelaras tekanan pada kedudukan STEAM, biarkan sehingga tekanan habis (selepas knob jatuh pada kedudukan pressure).
8.Kemudian buka penutup mengikut arah putaran jam.

Cara Menggunakan Fungsi Warm/Reheat Periuk Noxxa

1.Pasangkan kod kabel, masukkan pot memasak ke dalam periuk Noxxa.
2.Masukkan makanan yang hendak dipanaskan ke dalam pot.
3.Tutup periuk dengan penutup tekanan dan kunci dengan mengikut arah lawan jam.
4.Letakkan knob pelaras tekanan pada kedudukan STEAM
5.Tekan butang WARM/REHEAT pada panel.
6.Tekan butang ON/OFF dan tunggu sehingga masakan anda selesai.

Cara Menggunakan Fungsi Steam Periuk Noxxa

1.Pasangkan kod kabel, masukkan pot memasak ke dalam periuk Noxxa.
2.Letakkan bekas /bakul penahan ke dalam pot memasak.
3.Masukan minimum 250ml air ke dasar pot, pastikan kedudukan bekas tadi lebih tinggi daripada paras air.
4.Letak makanan yang ingin dikukus/stim di atas bekas tadi.
5.Tutup periuk dengan penutup tekanan dan kunci dengan mengikut arah lawan jam.
6.Letakkan knob pelaras tekanan pada kedudukan STEAM
7.Tekan butang STEAM dan set masa.
8.Tekan butang ON/OFF dan tunggu sehingga masakan anda selesai.

Cara Menggunakan Fungsi Stir-Fry Periuk Noxxa

1.Pasangkan kod kabel, masukkan pot memasak ke dalam periuk Noxxa.
2.Masukkan sedikit minyak memasak (ikut resepi) ke dalam pot.
3.Tekan butang STIR-FRY pada panel
4.Tekan butang ON/OFF, setelah minyak cukup panas masukkan makanan yang hendak ditumis atau goreng.
5.JANGAN TUTUP dengan penutup tekanan ketika fungsi ini untuk elak letupan atau kemalangan.
6.Setelah selesai, tekan butang ON/OFF semula untuk menamatkan sesi, kemudian boleh dicampur dengan bahan lain atau disambung dengan fungsi masakan yang lain.

Cara Menggunakan Fungsi Slow Cook Periuk Noxxa

1.Pasangkan kod kabel, masukkan pot memasak ke dalam periuk Noxxa.
2.Masukkan makanan yang hendak dimasak ke dalam pot.
3.Tutup periuk dengan penutup tekanan dan kunci dengan mengikut arah lawan jam.
4.Letakkan knob pelaras tekanan pada kedudukan STEAM.
5.Tekan butang SLOW COOK pada panel dan set masa masakan (maksimum 9.5 jam).
6.Tekan butang ON/OFF dan tunggu sehingga masakan anda selesai.

Cara Menggunakan Fungsi Delay Timer Periuk Noxxa

1.Pasangkan kod kabel, masukkan pot memasak ke dalam periuk Noxxa.
2.Masukkan makanan yang hendak dimasak ke dalam pot.
3.Tutup periuk dengan penutup tekanan dan kunci dengan mengikut arah lawan jam. (mengikut keperluan fungsi masak

https://youtu.be/2sX09eQrUn4

Tuesday, June 26, 2018

DOA TERBAIK SAAT MENUNAIKAN UMRAH


"Ya Allah, kami memohon keampunan Mu ya Allah. Kami memohon rahmat Mu ya Allah. Kami memohon taufik dan hidayah Mu, ya Allah. Kami dijemput oleh Mu bagi menunaikan ibadah umrah pada tahun ini. Kami bersyukur atas segala nikmat yg Engkau berikan kepada kami sekeluarga.

Ya Allah, terimalah kami sebagai tetamu Mu ya Allah. Tetamu yang paling istimewa ya Allah, tetamu yang paling-paling istimewa ya Allah. Kami tahu, Engkaulah yang berkuasa memberi keistimewaan kepada sesiapa yang Engkau mahu berikan. Ya Allah, ampunilah diri kami ya Allah.

Ya Allah, Kau peliharalah keselamatan dan kesihatan ahli keluarga kami di Malaysia. Tenangkanlah hati mereka. Jangan Kau cetuskan rasa rindu kepada kami sepanjang kami menjadi tetamu Mu ya Allah. Kau hilangkan lah rasa rindu kami kepada mereka semasa kami berada di sana.

Ya Allah, berikanlah kesihatan kepada ibu bapa kami dan pembantu rumah kami. Kau lindungilah mereka. Masukkanlah mereka dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh. Kau balaslah budi baik mereka yang sanggup bersusah payah menjaga anak kami dengan memberi kemuliaan, kesejahteraan dan kebahagian di dunia dan akhirat. Kau ampunilah dosa dosa mereka ya Allah.

Ya Allah, Kau ampunilah diri kami. Ya Allah, kami pergi ke rumah Mu semata mata untuk beramal ibadah kepada Mu. Janganlah Kau palingkan niat dan tujuan kami. Jangan Kau sukarkan perhubungan antara kami.

Ya Allah, Kau berilah perasaan kasih sayang, cinta mencintai antara kami suami isteri dan adik beradik, saling maaf bermaafan dan tidak cepat berasa tersinggung dan bermasam muka. Jadikanlah kami saling faham memahami dan saling kasih mengasihi. Ya Allah, jauhilah kami dari bertelingkah dan berselisih faham yang boleh menjejaskan amal ibadah kami di sana nanti ya Allah. Jangan Kau uji kami dalam soal ini ya Allah.

Ya Allah, permudahkanlah perjalanan kami. Bermula dari kami keluar dari rumah ini sehinggalah kami kembali ke sini. Janganlah kami terjebak dengan sebarang kesulitan yang menyukarkan kami untuk sampai ke rumah Mu. Jauhilah kami dari mala petaka atau bencana yang akan menimpa kami Ya Allah.

Ya Allah, jangan Kau pisahkan kami. Berilah ketenangan, keamanan dan kemudahan terutamanya dalam soal-soal kesihatan sepanjang perjalanan kami. Elakkan kami dari perasaan kerap membuang air kecil. Peliharalah kesihatan kami, mudah mudahan dengan kesihatan yang Kau berikan. Dapatlah kami beramal ibadah untuk mendekatkan diri kami kepada Mu.

Ya Allah, hanya pada Mu lah, tempat kami bergantung harap. Berikanlah kemudahan kepada kami sekeluarga. Berikanlah keistimewaan kepada kami dalam segala perkara. Tempatkanlah kami dikawasan yang berdekatan dengan Masjidil Haram. Ya Allah, kami memohon kepada Mu agar tempat tinggal kami tidak menjadi penghalang kepada tujuan kedatangan kami ke Tanah Haram ini.

Ya Allah, kami mahu beramal ibadah kepada mu. Semata mata untuk Mu, ya Allah. Permudahkanlah makan minum kami dan berikanlah kesihatan yang baik sepanjang kami di sana. Kau berikanlah kesabaran kepada kami dalam menghadapi sebarang cabaran dan dugaan disana nanti.

Ya Allah, semasa kami di Madinah nanti, Kau berikanlah rasa cinta, rasa sayang dan rasa kasih kepada Masjidil Nabawi. Ya Allah, kami mahu yang terbaik. Kamu mahu beramal ibadah di sana. Berikanlah kami peluang menziarahi dan melalui Makam Rasulullah. Berilah kami ruang untuk bersembahyang di Raudah. Cukupkanlah sembahyang kami sekurang kurangnya 40 waktu secara berterusan.

Berilah kami peluang untuk melakukan yang terbaik di sana nanti ya Allah.
Ya Allah, kami akan mengerjakan ibadah umrah. Kau terimalah ibadah ini ya Allah. Semasa kami di Mekah nanti, mudahkanlah kami melakukan ibadah umrah Ya Allah.

Berikanlah laluan dan lorongan bagi kami melakukan tawaf umrah. Permudahkanlah kami melakukan sai’. Ya Allah, berikanlah kekuatan dan kesihatan untuk kami melakukan amal ibadah ini. Ya Allah, jangan Kau uji kami dengan rasa jarak yang jauh, hati yang malas dan tenaga yang tiada.

Ya Allah, semasa kami berada di Tanah Haram nanti, janganlah Kau lalaikan kami dengan bersenang lenang dan malas beramal ibadah. Ya Allah, kami hadir sebagai tetamu Mu dalam keadaan jahil. Kaulah yang dapat membantu kami.

Ya Allah, berikanlah kami perasaan jatuh cinta kepada Masjidil Haram. Gerakkanlah hati kami supaya sentiasa berada di sana. Beramal ibadah di sana. Itulah cita-cita kami ya Allah. Kami datang semata mata kerana Mu ya Allah. Kerana Mu ya Allah. Ya Allah, tutuplah pintu hati kami daripada lalai membeli belah di sana nanti.

Ya Allah, penuhilah ruang masa kami dengan melakukan amal ibadah yang sepatutnya kami lakukan. Ya Allah, kami ingin khatam Al Quran di Masjidil Haram Ya Allah. Ya Allah, kami ingin bersembahyang di Hijir Ismail Ya Allah. Ya Allah, kami ingin mencium Hajar Aswad. Ya Allah, kami ingin berdoa dihadapan Multazam ya Allah. Berilah ruang kepada kami apabila kami memerlukannya ya Allah. Berikanlah rasa kasih yang mendalam kepada Masjidil Haram.
Ya Allah, Kau ajarlah kami. Kau bantulah kami. Kau tunjukkanlah dengan sebaik-baik pengajaran. Kau berikanlah ilham untuk kami melakukan yang terbaik. Hanya yang terbaik untuk Mu ya Allah. Ampunilah kami ya Allah, hanya kepada mu tempat kami berserah dengan sesungguhnya.

Ya Allah, gerakkanlah hati kami untuk melakukan umrah sunat sebanyak mungkin. Ya Allah, gerakkanlah hati kami bagi membanyakkan amal di Masjidil Haram. Berikanlah perasaan kasih sayang, cinta dan keinginan untuk berada di sana. Ya Allah, mudahkanlah untuk kami melakukan ibadah tawaf, bersembahyang dan membaca al quran.

Ya Allah, ampunilah kami. Permudahkanlah perjalanan kami dari Madinah ke Mekah. Jauhilah kami daripada sebarang mala petaka. Jangan Kau uji kami dengan sesuatu yang tidak dapat kami memikulnya Ya Allah. Berikanlah kesihatan kepada kami. Amankan hati kami. Tenangkan perasaan kami. Ingatkan kami untuk bertalbiah di sepanjang jalan.
Ya Allah, mudahkan urusan kami sepanjang menjadi tetamu Mu. Ya Allah, tetapkan hati kami untuk beramal ibadah. Ya Allah, kuncilah mulut kami daripada bercakap perkara yang tidak memberi faedah. Jauhilah kami daripada mereka yang suka bersembang, menghabiskan masa dan membazir waktu.

Ya Allah, berikanlah taufik dan hidayah Mu kepada kami. Kau berikanlah kerahmatan Mu kepada kami. Ya Allah,selepas selesai segala-galanya, kami memohon kepada Mu, permudahkanlah perjalanan pulang kami. Jauhilah kami dari malapetaka sepanjang perjalanan pulang kami. Berikanlah keselamatan kepada kami sehingga kami dapat berjumpa dengan ahli keluarga kami. Ya Allah, Kau berkatilah kami ya Allah. Ampunilah kami ya Allah.

Ya Allah, kami ini adalah manusia jahil. Kami ini manusia yang kerdil. Kami banyak dosa kepada Mu. Ampunilah kami. Kami pergi menunaikan umrah semata mata kerana ketakutan dan keinginan untuk menyampaikan rasa syukur kami kepada Mu. Kau yang Maha Berkuasa. Kau yang memakbulkan segala permohonan hamba Mu. Ya Allah, kami mahu yang terbaik, yang teristimewa dan yang terpilih diantara jutaan hamba-hamba Mu.

Ya Allah, berikanlah dan kurniakanlah umrah yang mabrur kepada kami sekeluarga, umrah yang Kau redhai dan yang mulia disisimu. Ya Allah, apabila kami pulang ke Malaysia nanti, kami mahu berubah ya Allah. Kami mahu menjadi manusia yg lebih baik disisimu.
Ya Allah, berikanlah kebahagian kepada kami sekeluarga. Berikanlah rezeki yang halal dan jauhilah kami daripada mereka yang suka membuat fitnah. Kaulah yang mencipta kami dan kami hanyalah hamba Mu yang hina dan tidak berpengetahuan.

Ya Allah, sekiranya kami dipanggil oleh Mu, Kau masukkanlah kami dikalangan orang yang beriman, mereka yang beramal soleh. Kau tempatkanlah kami di dalam syurga Mu yang paling istimewa. Syurga Firdaus ya Allah. Kami mohon keredhaan Mu.

Kredit tu http://sallymzain.blogspot.com
Kredit tu MariaFirdaus 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!