Saturday, April 29, 2017

KISAH DI ALOR SETAR 2

Dalam.kesibukan berbengkel...sempat juga anak buah dan cucu saudara datang menjengah

Siap belanja makan lagi...terima kasih semua...

RAHMAT DI SEBALIK MUSIBAH

Saya kongsi di sini ....

Tazkirah oleh Ebit Lew

" Baru ini saya sedang parking di depan rumah ayah mertua. Tiba-tiba ada sebiji kereta depan mata saya di bawa laju-laju dan bergesel dengan kereta saya. Dia terus pergi laju-laju. Saya tengok calar dari depan sampai belakang. Terkejut juga, saya cuma doa Ya Allah pasti ada rahmatmu. Ada kebaikan nak datang ni. Rahmat Allah..

Malam yang sama sedang saya di surau. Ada sebuah kereta budak-budak muda pasang lagu kuat-kuat langgar kereta saya lagi. Bertambah colour pada kereta saya. Saya cepat-cepat solat taubat dan beri sedekah. Ya Allah maafkan saya. Salah saya. Rahmat Allah. Pasti ada rahmat ni..kebaikan nak datang..

Esok pagi semasa nak ke pejabat. Semasa di traffic light ada sebuah kereta laju meluru langgar belakang kereta saya. Sepanjang saya bawa kereta ini kali kedua orang langgar belakang kereta saya. Saya tengok boleh tahan teruk kedua-dua kereta. Saya termenung sekejap sebab bertubi-tubi pulak rasa. Terus sangka pasti ada rahmat besar Allah nak bagi..

Saya kata pada akak pakai sexy tadi. Dia panik dan cuba terangkan. Saya kata akak nak tahu yang sebenarnya? Semua yang berlaku dalam dunia ini telah ditakdirkan Allah. Hari ini dan waktu ini akak langgar belakang kereta saya. Dia terkejut. Saya senyum jer. Buat apa nak marah. Allah dah tulis..

Saya tolong dia uruskan keretanya. Lepas tu dia ambil nombor telefon saya dan tanya saya kerja apa. Saya kata saya buat training motivasi..

Esoknya dia call saya. Dia ajak ke pejabat bincang pasal kursus untuk kakitangan di tempat kerjanya. Dia antara bos utama. Ramai orang presentation. Saya salah seorang datang..saya datang seorang jer..dia tak kenal saya pun. Tak pernah langsung tahu..

Takdir Allah saya dapat 6 siri program teambuilding untuk organisasi tu. 3hari 2malam. Saya belajar satu perkara di sebalik susah dan musibah ada rahmat Allah nak bagi. Rahmat dapat buat dakwah pada sebuah pejabat yang tak pernah ambil training islamic. Sebelum ni katanya semua non muslim punya training. U paling murah dan saya terkejut bila kereta u teruk tapi u senyum dan kata ini semua takdir Allah.

Siapa tahu rupanya Allah simpan kegembiraan disebalik semua kesedihan yang kita lalui.

Adik beradik kita yang paling nakal akhirnya menjadi anak yang paling baik dan banyak khidmat buat ibubapanya..

Pelajar yang direndahkan dan dipandang rendah tiba-tiba jadi paling berguna buat masyarakat..

Orang yang lambat kahwin dan tiada anak akhirnya paling bahagia dan gembira sampai akhir usia..

Orang paling gengster akhirnya orang paling banyak menangis depan Allah..

Buat dakwah tapi sentiasa dihina dan direndahkan dan mungkin disalahfahami tetapi tiba-tiba menjadi orang yang kata-katanya diingati dan jadi asbab hidayah. Semua ulama yang soleh dulu pernah masuk penjara kerana kebenaran..

Kematian orang paling disayangi supaya dia diberi rehat dan Allah ingin kita belajar erti kehidupan agar menjadi lebih bermakna..

Belajarlah melihat disebalik kesusahan ini Allah sediakan rahmat yang besar..

Jika Allah ingin beri kebaikan pada seseorang,Allah mula beri musibah. Tidak ada orang akan gagal di dunia dan akhirat melainkan orang yan berputus asa dari rahmat Allah. Ubat bagi segalanya sangka baik pada Allah....

Friday, April 28, 2017

KENDURI RUMAH SHAH RIZAL

Aku dan ayahanda bertolak pagi ke Raub utk meraikan perkahwinan staf ofis ...

Kami sampai awal dan menjadi tetamu pertama menjamah nasi kenduri...

Sedap bila dapat makan masakan kampung...

Selesai majlis...pekena pula cendol durian...

Dlm perjalanan sempat juga singgah beli lemang dan rendang...

Wednesday, April 26, 2017

WANITA HEBAT ITU.....

**************************************
_Peringatan_ *AL MULK*
**************************************
‎اَللهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ عَلَىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ سَيِّدِنَا
‎مُحَمَّدٍ بِعَدَدِ رَحْمَةِ الله

*Wanita hebat itu wanita yg istiqomah suka duka mendampingi dan selalu memberi yg terbaik dari dirinya dengan segala kebesaran jiwanya pada suami dan anak2nya sebagaimana Khadijah Al Kubro.*

*Wanita hebat itu wanita yg taat dan tawakal karena membenarkan semua yg datang dari sisi Rabbnya adalah yg terbaik sebagai mana Maryam bunda Isa.*

*Wanita hebat itu wanita yang mampu memimpin dirinya sendiri dan selalu merindukan rumah di sisi Rabbnya sebagaimana Asiah istri Fir'aun.*

*Wanita hebat itu wanita yg selalu menjaga kehormatan dan mensucikan jiwanya di kala suaiminya tidak berada di sisinya sebagaimana Fatimah Azzahro.*

*Dan wanita hebat itu adalah kita yg selalu berusaha belajar, membaca, mengerti dan menjalankan hidup dengan hati.*

‎واللّه اعلم باصّواب...
_(Jazakallah kepada yang menyusun ini)_

*Don't forget* to recite Surah Al Mulk sebelum tidor...
https://youtu.be/ZHG92y8sVgk
...bagi yang mampu baca juga surah *As Sajadah*

‎‏..dan baca du'a sebelum kita tidor
*‎بِاسْمِكَ اللَّهُمَّ أَحْيَا وَأَمُوْتُ*

*_(Dengan namaMu Ya Allah aku hidup dan mati)_*.... dan berselawat serta membaca  Ayatul Kursi bersama 3 Qul dan ringankan lidah berzikir ini:
*‎اللَّهُمَّ أَعِنِّى عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ*

*semoga kita di rezeki bertahajjud malam ini*

*_Ana tidak lebih baik dari antum, untuk itu mohon maaf & selalu sertakan ana dalam setiap do'a nya_*

*_Uhibbukumfillahhh ..._*

Saturday, April 15, 2017

SYURGA SEORANG ISTERI


Dugaan paling besar adalah bersabar.

Jadi seorang isteri, hal yang amat kritikal bagi kita ialah suami. Kita - makhluk Allah yang sarat dengan emosi dan kadang terlalu menuruti kata hati, lalu memang satu hal yang menakutkan kalau ada kata-kata dan tindak tanduk kita yang melukai hati suami - sengaja atau tidak sengaja.

Rasulullah S.A.W sebut dengan jelas tentang perangai orang perempuan - saat berdepan dengan satu saja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan suaminya yang lain. Perangai inilah yang paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allah. betapa ngerinya!

Jadi seorang isteri, banyak-banyakkanlah minta maaf dari suami. Mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka, tercerita tentang aibnya pada sesiapa.

Allah ya Allah, rendahkan hati kita untuk merayu kemaafan darinya. Jangan kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita lupa kelemahan kita. Jangan kita sibuk besar-besarkan kesilapannya tapi kita pandang kecil kesilapan kita.

Pandang muka suami kita, siapa pun dia, itulah yang Allah dah pilihkan sebagai jodoh kita. Itulah lorong nikmat, itulah juga lorong ujian Allah buat kita.

Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin untuk tundukkan ego kita. Mungkin untuk Allah beri pahala melalui sabar kita. Mungkin untuk latih kita berdikari dan keluarkan potensi diri. Ada sebabnya. Pasti ada sebabnya!

Minta Allah jaga rumahtangga kita. Kalau ada hal tentangnya yang kita tidak suka, banyakkan berdoa pada Allah. Kita tidak boleh ubah suami kita, tapi Allah boleh. Minta dari Allah. Jaga hubungan kita dengan Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

Masya-Allah, indahnya kesudahan hidup seorang isteri andai dia mati dalam keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yang diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya. Indah sangat, kawan-kawan! Tidak teringin ke kita untuk mendapatkannya?

Hari ini, ayuh simpan niat untuk jadi isteri yang lebih baik daripada semalam. Simpan hasrat untuk cuba dan kemudian cuba. Allah pandang usaha kita. Allah pasti beri ganjaran walau pun pada sekecil-kecil usaha kita. Inshaa-Allah.

Ayuh tutup aurat kita serapat mungkin agar kita bakal menjadi ketua bidadari untuk suami kita di syurga kelak. Lindungi walau sehelai rambut. Litupi walau hanya tapak kaki yang kita rasa hanya berada di bawah tapi ia yang bakal menentukan ke syurga kah kita.

Ya Allah,
Jadikanlah isteri yang membaca ingatan ini sebagai isteri yang menyejukkan hati suami mereka Ya Allah. Aamiin..

Kita bukan siapa2 utk menilai siapa2..
Muhasabah.
Peringatan utk diriku jua.

Thursday, April 13, 2017

30 EPISOD KIAMAT PASTI DATANG

Kepada teman-teman yang ingin menonton siri Halaqah TV9 2016 "Kiamat Pasti Datang" sebanyak 30 episod, berikut senarai Link untuk panduan semua.
Selamat menonton dan sebarkan ilmu. semoga beroleh manfaat.

1. Ep 1 - Penciptaan Alam https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2188547178036559/

2. Ep 2 - Kiamat ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2188734548017822/

3. Ep 3 - Utusan Allah https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2189390401285570/

4. Ep 4 - Fasa Masa ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2190122634545680/

5. Ep 5 - Kejatuhan Empayar Uthmaniyah https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2192357950988815/

6. Ep 6 - Kerajaan yang Menyombong! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2193257597565517/

7. Ep 7 - Taqdir Baru Dunia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2194822787408998/

8. Ep 8 - Jemaah Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2195632813994662/

9. Ep 9 - Kesengsaraan di akhir zaman! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2198667263691217/

10. Ep 10 - Isyarat Mata Satu! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2199611160263494/

11. Ep 11 - New World Order! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2200293820195228/

12. Ep 12 - Konspirasi pergolakan semenanjung Arab! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2202311013326842/

13. Ep 13 - Asap Ad Dukhan! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2205307299693880/

14. Ep 14 - Musnahnya Tamadun Dunia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2206214656269811/

15. Ep 15 - Imam Mahdi ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2208279202730023/

16. Ep 16 - Pemerintahan Al Mahdi ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2219053458319264/

17. Ep 17 - Kemunculan Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2219721481585795/

18. Ep 18 - Pemerintahan Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2220499608174649/

19. Ep 19 - Turunnya Nabi Isa as https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2222008708023739/

20. Ep 20 - Hakikat Yakjuj Makjuj ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2225873210970622/

21. Ep 21 - Era Fasa ke 5 ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2226598324231444/

22. Ep 22 - Matahari terbit dari Barat! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2227337064157570/

23. Ep 23 - Binatang Dabbah ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2229763417248268/

24. Ep 24 - Angin yang menghembus! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2230523070505636/

25. Ep 25 - Kembalinya Kejahatan ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2231306147093995/

26. Ep 26 - Bumi akan Tenggelam ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2232006477023962/

27. Ep 27 - Api yang menghalau Manusia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2232758466948763/

28. Ep 28 - Kiamat Versi Sains ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2235105783380698/

29. Ep 29 - Tiupan Sangkakala! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2235906546633955/

30. Ep 30 - Kekuasaan Allah jua! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2236740639883879/

Jangan lupa share !! :)

Monday, April 10, 2017

15 PESANAN BUAT SUAMI


1-Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2- Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3-Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..
Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

4-Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.
Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

5-Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.
Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

6-Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?
Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

7-Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.
Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

8-Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

9-Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.
Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

10.Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

11-Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

12-Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.
Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

13-Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

14-Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

15-Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang di dalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!