Tuesday, August 1, 2017

11 FAKTOR YANG MEROSAKKAN BUAH PINGGANG

INFO KESIHATAN MUNGKIN BERKESAN KPD ANDA....
SEBAB BUAH PINGGANG ROSAK

1• Kerap tahan kencing.

2• Kurang minum air.

3• Suka makan makanan masin.

4• Suka minum minuman bergas.

5• Kerap kena jangkitan 'kencing kotor' (Urinary Track Infection) dan tidak dirawat dengan sempurna.

6• Kerap makan daging merah dan Seafood
(Tinggi Uric Acid).

7• Kerap makan Pil Tahan Sakit

8• Merokok

9• Obesiti

10• Alkohol

11• Penyakit Darah Tinggi dan Kencing Manis yang Tidak terkawal..

Buah Pinggang Kita. Amanah Allah..

Mengapa Rasulullah saw menganjurkan umatnya untuk tidak minum sambil berdiri?

Dlm perubatan tubuh manusia terdapat penapis yg dipanggil sbg penyaring Sfringer. Saringan tersebut dpt terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri.
.
Air yg kita minum blm tentu 100% steril utk diolah tubuh. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh penapis krn tertutup.
.
Air yg tak tersaring terus masuk ke pundi kencing, yg dpt menyebabkan penyakit buah pinggang.
.
Subhanallah, setiap  perintah & larangan Rasulullah saw pasti bermanfaat bg umatnya.

Terapi air putih :
1. Minum 2 gelas masa bangun tidur dpt membersihkn organ2 dalaman.
2. Minum segelas air, 30 minit sblm mkn dpt membantu fungsi seluruh pencernaan + buah pinggang.
3. Minum segelas air seblm mandi dpt menurunkan tekanan darah.
4. Minum segelas air sblm tidur dpt mencegah stroke + serangan jantung.
Sebarkan tips sihat ini sebagai nasihat yg bermanfaat.

SAMA2 KITA PAKAT AMAL.
In shaa Allah

RUMUSANNYA.....

✅Kena rajin minum air kosong

Monday, July 31, 2017

SEJARAH MAKTABKU

Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Ipoh telah mula diasaskan di Kangar. Buat permulaan guru pelatih kumpulan pertama seramai 161 orang telah ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Perempuan Kangar sebagai kampus sementara. Pengetua pertama institut ini ialah Encik Abu Bakar bin Don dan Naib Pengetua ialah Encik Khalil Shah bin Jamaludin. Bilangan pensyarah pada ketika itu ialah seramai 13 orang.

Pada 1 Januari 1977, institut ini telah dipindahkan ke Ipoh dengan menumpang bangunan Institut Perguruan Kinta di Jalan Dairy, Ipoh. Pada 1 April 1977, institut ini telah berpindah ke kampus sementara di Kampung Dato' Ahmad Said, Manjoi, Ipoh dan dikenali sebagai Maktab Perguruan Ipoh (Baru). Kampus tetap di kawasan seluas 42.5 hektar di Hulu Kinta siap pada 1 Jun 1983 dan sekali lagi institut ini berpindah dan kekal sehingga sekarang. Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh ini telah dirasmikan pada 2 Mei 1987 oleh Y.B. Dato' Seri Anwar Ibrahim yang mana pada ketika itu merupakan Menteri Pendidikan.

Kini Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh telah berkembang maju di bawah pimpinan pengarah Tuan Hj. Kamarulizham bin Hazizi yang merupakan pengarah institut pada ketika ini. IPG Kampus Ipoh menawarkan kursus berkaitan perguruan meliputi Program Ijazah Sarjana Muda Keguruan (PISMK) yang mana bekerjasama dengan Universiti Terbuka Malaysia (OUM), Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP), Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI), Kursus Sijil Perguruan Khas (KSPK), Kursus Dalam Perkhidmatan Malaysia (KDPM), Kursus Dalam Cuti (KDC) dan lain-lain.

Kredit : Zizie

Sunday, July 30, 2017

*KESIHATAN SEKSUAL DAN REPRODUKSI ANAK-ANAK: APA PERANAN KITA*

*KENYATAAN MEDIA*

Awal minggu ini, dilaporkan oleh media perdana mengenai kanak-kanak berumur 7 tahun merogol kanak-kanak berumur 6 tahun.Dua hari yang lalu pula,  media arusperdana melaporkan berita penahanan lima lelaki yang terdiri dari bapa, datuk dan tiga sepupu yang dihadapkan ke mahkamah atas 22 pertuduhan merogol kanak-kanak bawah umur berusia 12 tahun. Kes yang melibatkan 3 generasi dalam satu keluarga ini amat mengejutkan di kala sehari sebelumnya, Dewan Rakyat yang bersidang  melaporkan sebanyak 13,272 kes rogol membabitkan kanak-kanak direkodkan antara 2010 hingga Mei lalu, termasuklah yang melibatkan 6,014 kes cabul, 1,796 kes sumbang mahram dan 1,152 kes seks luar tabii.

Berita di atas amat di kesali.   Peningkatan jenayah seksual yang melibatkan kanak-kanak harus di pandang serius.  Wanita Ikram Wilayah Persekutuan (WIWP) , Kumpulan Mothers Against Pornography (MAP) dan Ikram Bandar Tun Razak (IBTR) berpendapat  bahawa kes-kes di nyatakan  adalah di sebabkan tiga perkara utama :

1. Kurangnya didikan dan maklumat mengenai kesihatan reproduksi dan seksual
2. Hilangnya  kesedaran tentang peranan ayah/datuk sebagai pelindung keluarga.
3. Berleluasanya bahan pornografi yang boleh di perolehi dan dalam capaian anak-anak sekarang.

Kami mengambil inisiatif menganjurkan program-program kesedaran bagi mendidik dan memperkasakan ibubapa secara khususnya dan  masyarakat umum dengan ilmu kesihatan seksual dan reproduksi anak-anak. Ini bertujuan agar ibubapa dapat memainkan peranan utama dalam mendidik anak-anak  dlm hal-hal kesihatan reproduksi.  Kajiselidik yang telah dilakukan oleh sebuah syarikat di  Malaysia,  mendapati kanak-kanak dan remaja di negara ini mempunyai pengetahuan yang begitu cetek berkaitan kesihatan seksual dan reproduksi mereka.

Bertitik tolak dari sini, kami menyarankan agar semua pihak memainkan peranan menjayakan kesedaran terhadap isu kesihatan seksual dan reproduksi ini, termasuklah:

1.    Golongan Ibubapa yang bertanggungjawab menyediakan pendidikan awal kepada anak-anak bermula dari rumah. Interaksi dan komunikasi berkesan antara ibubapa dan anak-anak memainkan peranan penting di mana ibubapa perlu memperuntukkan masa secukupnya untuk menjadi teman bual bicara dan sumber maklumat utama anak-anak, agar mereka tidak menjadikan rakan-rakan mahupun internet sebagai sumber rujukan. Persepsi ibubapa yang mengandaikan anak-anak mereka tiada masaalah dan tidak mungkin terjebak dengan aktiviti yang tidak sihat, perlu dibuang jauh jauh.

2.    Golongan guru sebagai _'ibu bapa kedua'_ kepada anak-anak semasa di sekolah. Guru-guru perlu lebih prihatin dan bersedia mengambil tanggungjawab untuk membimbing pelajar-pelajar mereka di waktu pelajar-pelajar ini berada di luar lingkungan rumah, agar tidak terjebak dgn gejala yg tidak sihat. Anak-anak yang dalam proses mencapai usia akil baligh akan mengalami perubahan emosi dan fisiologi yang akan mempengaruhi aspek seksual dan reproduksi mereka.  Naluri ingin tahu dan daya imaginasi mereka berkembang di mana mereka akan  mencari-cari individu atau kelompok yang boleh dipercayai sebagai tempat untuk berinteraksi dan berkongsi. Guru seharusnya menjadi agen terpenting untuk berperanan sebagai sumber rujukan semasa di sekolah.

3.    Badan-badan bukan kerajaan juga boleh turut berperanan dengan mengadakan kempen-kempen kesedaran dan siri-siri program untuk masyarakat setempat dan sekolah-sekolah. Mereka juga boleh berperanan menubuhkan advokasi dan menjadi kumpulan pendesak bagi memastikan kerajaan mengambil langkah-langkah serius dan wajar bagi menyegerakan pelaksanaan undang-undang yang memelihara kepentingan golongan kanak-kanak dan remaja termasuklah undang-undang berkaitan penyebaran bahan pornografi.

4.    Kerajaan boleh berperanan dengan lebih serius bagi menambahbaik modul-modul pendidikan yang menyentuh aspek kesihatan seksual dan reproduksi anak-anak agar ianya lebih efektif dalam membentuk kefahaman dan membina jati diri pelajar.

5.    Masyarakat umum secara keseluruhannya perlu dididik agar mempunyai minda yang terbuka terhadap pendidikan seksual dan reproduksi . Pantang larang yang diterapkan dalam minda masyarakat sejak sekian lama untuk tidak membicarakan hal-hal berkaitan pendidikan seksual dengan anak-anak secara terbuka dan interaktif haruslah dibuang. Maklumat yang diperolehi oleh anak-anak hasil dari perbincangan terbuka sebegitu seharusnya bukan membuatkan mereka terjebak dengan aktiviti tidak sihat tetapi sebaliknya menjadikan mereka mampu membuat pertimbangan yang lebih wajar dan bermakna untuk kehidupan dan masa depan mereka.

Jika setiap dari kita, atas rasa tanggungjawab yang tinggi dapat memainkan peranan masing-masing dengan jayanya, statistik jenayah menakutkan terhadap kanak-kanak dan remaja sebagaimana yang dilaporkan di Dewan Rakyat sudah pasti dapat diminimakan dengan berkesan. Pendidikan kesihatan seksual dan reproduksi yang efektif dan dilakukan tepat pada masanya  akan dapat menyediakan akal dan jiwa anak-anak untuk mengambil tindakan dan membuat keputusan  penting agar tidak tersilap langkah yg akan merugikan hidup mereka dan generasi masa depan keseluruhannya.

Wanita ikram Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Mothers Against Pornography

Ikram Bandar Tun Razak

Saturday, July 29, 2017

APA KHABAR HATI KITA?

Hati yang baik akan menghidupkan tubuh badan.

Hati yang sihat akan membuatkan jiwa kita tenang dan iman kita segar.

Hati yang sihat akan menjauhi larangan Allah swt.

Hati yang sakit akan sentiasa mencari musuh atau melakukan perkara yang menyusahkan orang lain serta minat kepada dosa dan maksiat.

Tanda2 hati yang bersih dan sihat:
1. Tidak putus mengingat Tuhannya, tidak jemu berkhidmat kepadaNya;
2. Jika terluput zikir, maka ia merasakan gelisah.
3. Rindu untuk beribadah kepada Allah sebagaimana merindukan makanan dan minuman.
4. Bila melakukan ibadah maka hilanglah kedukaan dan datanglah ketenangan.
5. Menjaga masa dan merasa rugi bila melakukan hal yang tak berfaedah.
6. Sentiasa berusaha untuk ikhlas dalam beramal dan berusaha menjauhi riya' dan syirik.

Rasulullah mengajar doa untuk kita amalkan agar hati sentiasa khusyuk dan tenang:

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk, jiwa yang tidak puas (tamak) dan doa yang tidak dikabulkan"
(HR Muslim)
        
Jagalah hati demi untuk mencari keredhaan Allah swt. Penuhkan hati dgn ilmu, dengan zikrullah dan dengan kalamullah.

Apa khabar hati kita?

CARA CEPAT PERGI HAJI!!!

"Hah! Tahun 2081 baru dapat pergi haji? Umur saya sekarang (tahun 2016) sudah 30 tahun. Maksudnya saya dapat pergi haji ketika berumur 95 tahun?"

"Nampak gaya macam peluang tipis nak pergi haji kalau tunggu giliran."

Persoalannya, benarkah mustahil untuk kita pergi haji sebelum giliran yang diberikan?

Seorang pengguna FB telah menulis dalam akaun FBnya tips bagaimana dapat pergi haji lebih awal daripada tahun giliran yang sebenarnya.

TIPS PERGI HAJI DI USIA MUDA.

Tahukah anda? Kalau anda baru mendaftar haji dalam masa terdekat ini, giliran anda menunaikan Haji adalah pada tahun 2100 ke atas? (Diberitahu dalam kursus Haji Perdana baru-baru ini.) Sanggup anda menunggu sepanjang tempoh itu?

Jangan risau. Itu cuma anggaran tahun. Tak mustahil boleh dipercepatkan lagi dengan izin Allah. Di sini saya nak kongsikan beberapa langkah yang boleh kita usaha demi mendapatkan giliran haji ketika usia muda atau sekurang-kurangnya untuk “lajukan” giliran kita. Cara-cara ni semuanya inshaAllah boleh dilakukan oleh anda semua. Saya tulis ringkas dalam bentuk point sahaja ya, supaya lebih jelas dan mudah difahamkan. Ada 4 langkah semuanya;

1) Buka akaun Tabung Haji.

2) Daftar Haji. Untuk mendaftar, anda perlu ada sekurang-kurangnya RM1300 di dalam akaun Tabung Haji. Kemudian anda akan diberi jangkaan tahun berapa anda bakal menunaikan haji. Lokasi untuk mendaftar: Di mana-mana cawangan TH, laman web TH, Cawangan Uniteller Bank Islam dan Bank Rakyat, ATM / CDM Maybank, atau ATM BIMB

3) Kumpulkan duit sekurang-kurangnya RM10k. Mungkin part ni kita akan rasa susah sedikit. Tapi kalau kita memang betul-betul bersungguh nak capai RM10k tu, inshaAllah tempoh menunggu tu tidak lama jika kita konsisten menabung. (Contoh cara menabung akan diberitahu di akhir artikel).

4)
a)Bila duit dalam akaun anda dah cukup RM10k, anda dah boleh mula buat rayuan. Kalau tak cukup RM10k pun sebenarnya boleh merayu, tapi kebiasaannya pihak Tabung Haji akan melihat adakah wang kita sudah mencukupi untuk membayar pembiayaan haji. Dikhuatiri jika rayuan diluluskan, tiba-tiba duit belum cukup, jadi tawaran perlu ditolak dan perlu diganti dengan orang baru. Jadi sebaiknya anda cukupkan dahulu RM10k tersebut di dalam akaun anda.

b) Setiap tahun, Tabung Haji akan membuka kaunter rayuan Haji. Anda perlu alert bilakah tarikh kaunter ini dibuka. Ia tidak dibuka sepanjang tahun. Ketika inilah ramai orang akan mula menulis surat rayuan dan menyatakan sebab-sebab kukuh mengapa pihak Tabung Haji perlu meluluskan rayuan mereka. (untuk surat rayuan ini, cubalah beri alasan dan sebab yang kuat mengapa pihak Tabung Haji perlu meluluskan rayuan anda).

c) Kalau anda nak tahu, untuk Haji tahun ini tahun 2016, ada sekitar 2500 orang sekitar Lembah Klang yang dijadualkan akan menunaikan haji, namun selepas ujian pemeriksaan kesihatan, 60% tidak lulus (atas faktor kesihatan) dan tidak dapat meneruskan proses seterusnya untuk menunaikan haji. Bermakna, ada banyak kuota baru yang kini kosong! Itu baru cerita di Lembah Klang, pastinya setiap negeri setiap daerah akan ada kuota kosong yang perlu diganti dengan orang lain. Mungkinkah anda orangnya? Tak mustahil.

d) Ada lagi kuota kosong pada setiap tahun akibat kematian. Iaitu apabila calon haji itu meninggal sebelum sempat menunaikan haji pada tahun tersebut. Jika yang meninggal itu lelaki, dan dia pada asalnya mahu menunaikan haji dengan isterinya, bermakna kuota isterinya juga perlu diganti dengan orang lain. Kerana wanita yang kematian suami, di dalam tempoh iddah, tidak boleh menunaikan ibadah haji.

e) Nak lagi kuota kosong? Yang ini mungkin tidak terlalu banyak, tetapi biasanya tetap ada, iaitu wanita yang hamil sebelum berangkat menunaikan haji. Jika dia sepatutnya menunaikan haji pada tahun sekian-sekian, tetapi ditakdirkan dia hamil sebelum berangkat, maka pihak Tabung Haji tidak akan membenarkannya menunaikan haji. Jadi akan ada lagi kuota kosong untuk anda.
Jadi jelaslah di sini bahawa sebenarnya ada sangat banyak peluang untuk anda mendapatkan kuota haji dan tidak perlu menunggu giliran tahun yang asalnya ditetapkan oleh pihak Tabung Haji untuk anda. Boleh jadi giliran anda pada asalnya ialah tahun 2048, tapi pada tahun 2018 anda sudah berjaya mendapatkan giliran setelah membuat rayuan. Tidak mustahil, dengan izin Allah.

Tentang bilakah tahun yang anda akan dapat tu, ia bergantung kepada Allah, Allah melihat usaha kita, dan percayalah, Allah tidak akan mensia-siakan setiap usaha hambaNya. Namun jika giliran itu tetap juga tidak datang seawal yang anda harapkan, usahlah kecewa, teruskan berusaha, teruskan membuat rayuan SETIAP TAHUN dan yang pasti, berdoalah di sepertiga malam tentang hasrat anda untuk mengunjungi rumahNya, buktikan anda betul-betul mahu ke sana.

Ibadah haji bukan milik orang kaya. Ia milik semua. Ada orang kaya yang tidak dapat pergi kerana masalah kesihatan, ada orang yang kurang kaya tapi dapat juga akhirnya menunaikan haji kerana gigih menabung serta tidak henti berdoa. Allah yang berhak pilih siapakah tetamuNya, maka buktikanlah kepada Dia bahawa anda sungguh-sungguh mahu ke sana dengan segera, ketika umur masih muda dan jasad masih kuat.

Nota cara menabung secara ringkas:

1) Untuk menabung dalam tempoh 8 tahun: RM25 seminggu atau sehari RM3.60 sahaja. (Setahun ada lebih kurang 52 minggu. Setahun= RM25 x 52 minggu = RM1300. RM1300 x 8 tahun = RM10400). Atau, nak lagi cepat?

2) Untuk menabung dalam tempoh 4 tahun: RM50 seminggu atau sehari RM7.14 sahaja. (Setahun ada lebih kurang 52 minggu. Setahun= RM50 x 52 minggu = RM2600. RM2600 x 4 tahun = RM10400).

Kesimpulannya kalau sekarang umur anda masih di awal 20-an, tak mustahil sebelum umur 30 anda sudah boleh menunaikan haji, atau selewat-lewatnya sebelum anda mencecah 40 tahun, inshaAllah fizikal masih sihat ketika itu.

P/s: Atau nak cara lebih cepat untuk dapat kuota haji, kahwinlah dengan orang yang giliran hajinya tidak lama lagi.  Jika suami sahaja yang mendapat tawaran, isteri boleh buat rayuan dan kebiasaannya pihak Tabung Haji akan luluskan permohonan tersebut tapi pastikan RM10k tersedia di dalam akaun Tabung Haji. Dan untuk kes isteri (yang berumur 44 tahun ke bawah) yang mendapat tawaran haji, suami tak perlu risau kerana secara automatik suami akan dapat pergi bersama isteri kerana si isteri wajib ada mahram.

Silakan share untuk manfaat bersama atau sebagai rujukan anda pada masa hadapan.

[Edited: Tambahan tips dari saudara Syafiq Kamil. –> Saya berminat untuk tambah info sikit. Bagi yang nak daftar haji, tapi belum cukup wang permulaan sebanyak RM1300, anda hanya perlu print penyata KWSP anda yang terkini dan bawa bersama ketika mendaftar di kaunter TH. Buka akaun TH cuma bayar RM10, manakala daftar haji pula PERCUMA (asalkan ada penyata KWSP). Yang penting daftar siap2, insyaAllah rezeki akan datang kemudian. Dah cuba, memang senang. Pihak TH juga minta war-warkan perkara ini. Terima kasih.]

Sumber: https://www.facebook.com/norsajidahzulkafli/posts/987407738038465

BAGAIMANA MAHU BUAT RAYUAN PERGI HAJI?

Untuk permohonan rayuan haji, sila kemukakan surat rayuan dalam format surat rasmi yang lengkap bertandatangan kepada:

Bahagian Operasi Domestik,

Lembaga Tabung Haji,

Lantai 30,

Bangunan Ibu Pejabat TH,

201 Jalan Tun Razak,

50732 Kuala Lumpur.

Isi kandungan surat rayuan:

Nama penuh
Nombor akaun TH
iii. Nombor MyKad

Tujuan rayuan
Tandatangan

Bakal Haji juga boleh melampirkan dokumen berkaitan sebagai sokongan kepada rayuan tersebut.

Contoh Surat Rasmi Rayuan Haji 1437H.

Rogayah binti Mokhtar

Lot 1234, Jalan Sinar

Kampung Harapan

84000 Muar

Johor

18 Disember 2015

Kepada,

Bahagian Operasi Domestik,

Lembaga Tabung Haji,

Lantai 30,

Bangunan Ibu Pejabat TH,

201 Jalan Tun Razak,

50732 Kuala Lumpur.

Tuan/Puan,

RAYUAN UNTUK MENDAPAT TEMPAT MENUNAIKAN HAJI PADA MUSIM 1437H/2016M

NAMA PENUH: ROGAYAH BINTI MOKHTAR

KAD PENGENALAN: 450101-01-0400
No AKAUN TH: 12345678

_____________________________________________________________________________

Perkara di atas adalah dirujuk.

Saya memohon jasa baik dan budi bicara yang ikhlas daripada pihak tabung Haji agar dapat menawarkan tempat kepada saya untuk menunaikan Haji pada tahun 1437H atau 2016 Masihi.

Saya memohon dipercepatkan kerana usia yang telah lanjut (70 tahun) dan saya telah 5 kali menjalani Kursus Haji tetapi masih dalam senarai menunggu. Simpanan saya juga telah mencukupi untuk menunaikan haji dalam waktu terdekat ini.

Semoga pihak tabung haji dapat menunaikan rayuan saya yang tersebut di atas.

Sekian, terima kasih.

Yang Mengharap,

(ROGAYAH BINTI MOKHTAR)

No K/P: 450101-01-0400

Surat rasmi rayuan tersebut boleh dihantar ke Tabung Haji Contact Center (THCC) melalui:

e-mel – th-info@lth.gov.my,
faks 03-77284959, atau
iii. menghantar surat rayuan haji ke cawangan TH berhampiran.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Tabung Haji Contact Center (THCC) di talian 03-62071919 – THCC

KREDIT : FB FATIMAH ABD GHANI

#tipshaji
#impianterbesarku
#mariberdoasemogakitasemuadapatmenunaikanhajisecepatmungkindansihattubuhbadan
#doakansayafatimahabdghanidapatmenunaikanhajisecepatmungkin

Thursday, July 27, 2017

33 TIP BAGI YANG INGIN MENGERJAKAN HAJI

Saja nak kongsi tips haji:

1. Bawak berus & sabun cap buruh/buku untuk basuh baju dll. Sebab dia tahan kena air. Sabun serbuk di sana kuat boleh reput kain. Di hotel ada servis dobi kena bayar.

2. Bawa extension cord. Banyak jasanya berkongsi dgn kawan sebilik untuk caj telefon.
Banyak jasanya nanti di Mina. Bawak juga Internasional adapter two pin.

3. Bawa tali ampai & kepit baju. Buat gantung baju dalam bilik. Keringkan baju di bumbung hotel. Ada juga buat ampaian di tangga.

4. Bawa ubat panadol dll . Banyak gunanya untuk diri sendiri dan kawan-kawan. Terutama di kem Mina.

5. Bawa Quran kecik yg sendiri punya. Senang nak baca di mana-mana. Niat nak khatam di Mekah.

6. Makanan di sana tak pedas, banyak guna sos tomato. Bawa cili sos, kicap, sambal dah siap dibotolkan/diplastikkan.

7. Masa ke Muzdalifah bawa sudu untuk korek tanah cari batu kecil (untuk melontar) dan jangan cari di Mina. Ada yg cari di Mina tapi sukar sebab ramai orang. Kumpul batu bagi lebih sikit masuk siap2 dlm uncang. Lampu suluh kecil jangan lupa. Siap melontar, batu yang lebih dibuang. Haram bawa balik ke Malaysia.

8. Di dalam Masjidil Haram tidak boleh duduk dekat suami isteri waktu solat. Polis dan pegawai masjid akan arah isteri ke saf lain, jadi jika takut terpisah bila isteri di suruh ke saf lain, janji dgn isteri di luar masjid di satu tempat yg dijanjikan (pilih satu mercu tanda). Jika nak iktikaf bukan waktu solat boleh bersama suami isteri. Elok pergi dalam kumpulan rakan sebilik. Jika terpisah pun tak risau.

9. Ingat mercu tanda dan bangunan semasa ke masjid, supaya tak sesat. Jika ada telefon lagi baik. Senang nak hubungi.

10. Pilih rangkaian telefon yg senang nak top up saperti Zain dan Mobily tetapi STC agak susah sikit. Biasanya TH akan bagi simkad Mobile, kena top up. Jika top up 100Riyal boleh guna Whatsapp untuk whatsapp ahli keluarga. Pakej Mobily dan Zain ada yang 10GB data berharga SR120. Boleh topup di kaunter Mobily/Zain di dalam Zam Zam tower.

11. Di hotel ada perkhidmatan tel guna kad iTalk lagi jimat jika nak call keluarga di Malaysia. Jika pandai guna line internet hotel buat panggilan video dll.

12. Di hotel ada klinik dan perkhidmatan keluar duit TH, boleh keluar duit hari hari yg mampu nak shopping. Kalau lebih boleh simpan balik.

13. Masa Taklimat sebelum flight ada kaunter utk tukar duit Saudi Riyal di TH untuk
duit poket.

14. Bila ke masjid pakat kawan-kawan sebilik siapa gilir gilir boleh ambil nasi makanan tengah hari dan malam ikut bilangan kawan-kawan sebilik. Ambil letak di bilik.

15. Tok Arab di sana ramai pandai cakap melayu tak perlu risau jika nak beli apa apa, jgn takut minta tawar.

16. Patuh pada arahan TH. Masa pergi melontar jangan ikut jalan lain atau turun tangga. Nanti sesat.

17. Jika nak beli Al Quran untuk wakaf di Masjid pastikan yg ada tali kuning dicetak di Madinah. Jangan beli yang tali biru dan hijau. Jika diletak di masjid akan diambil oleh pekerja masjid. Hanya Al Quran cetakan Madinah dibenarkan diletak didalam masjid.

18. Sebelum pergi kena banyak buat solat hajat, solat sunat taubat dll dan minta juga dipermudahkan segala urusan. Mudah mudahan dimaqbulkan.

19. Seelok nya sepanjang masa menunaikan Haji, jangan banyak bercakap dan cuba 'vow of silence', bercakap jika perlu sahaja.

20. Sabar, sabar dan sabar. Kesabaran setiap jemaah Haji akan diuji di tanah suci.

21. Semasa di Mina tentu ada jemaah degil yang akan melaksanakan lontaran dahulu dan tidak mengikut nasihat TH. Jangan ikut mereka ini dan tunggu arahan TH bila masa sesuai untuk melontar.

22. Bawa botol spray air kecil jika selalu terbatal wudu dalam masjid. Belajar cara mengambil wudu menggunakan sapuan air dari botol spray.

23. Jangan menolak jemaah lain dengan sengaja walaupun ditolak. Setiap niat buruk, Allah akan balas secara cash.

24. Jangan terlalu gigih melaksanakan umrah sunat sebelum wuquf kerana dikhuatiri demam urat semasa wuquf. Selepas haji, buatlah seberapa banyak umrah yang boleh.

25. Ada makanan/minuman 'diuretic' yang menyebabkan kerap untuk buang air kecil dan menyusahkan semasa didalam masjid saperti teh, tembikai, limau dll. Cuba elakkan.

26. Belajar berkompromi dengan rakan satu bilik selama lebih sebulan bersama. Ada yang tak tahan sejuk aircon dan ada yang tak tahan panas.

27. Semasa wuquf di Arafah jangan buang masa bersembang kerana waktu sangat suntuk untuk beribadah/berdoa/berzikir antara gelincir dan terbenam matahari.

28. TH ada menyediakan bilik baraqah untuk jemaah yang berkelamin tetapi queue nya panjang.

29. Kedai money changer yang paling bagus rate adalah di GF Safwa tower bersebelahan pintu masuk ruang parking.

30. Datang awal ke masjid sebelum masuk waktu untuk elakkan kesesakan.

31. Kalau nak ubah selera ada food court di Hilton tower menjual ikan yang digoreng bersama bawang, lada dan spices atas hot plate bersesuaian dengan selera kita dengan harga SR25.

32. Selipar jepun adalah selipar yang paling tidak comfy dan orang jepun sendiri tidak memakainya. Cari selipar yang comfy di Malaysia kerana akan memakainya setiap masa ditanah suci. Lagi pun 50% jemaah Haji serata dunia (1 juta orang) akan memakai flip flop serupa dan akan senang hilang atau bertukar.

33. Sekarang pendaftaran simcard perlukan nombor visa dan pengimbasan cap jari. Sila ambil gambar visa dengan hp sebagai rekod kerana paspot akan disimpan oleh muassasah. Ada pekerja bangla menjual simcard 'Libera' telco tanpa perlu pendaftaran. Celcom ada pakej Haji unlimited data (bersama Mobily) dengan rate yang berpatutan.

Selamat berangkat dan semoga Allah permudahkan semua urusan mendapat Umrah dan Haji yang Mabrur. Aamiin.

Sumber: Whatsapp

Thursday, July 20, 2017

FAHAMI 7 PERKARA DALAM HIDUP

Fahamilah 7 perkara dalam hidup kamu:

1. Apabila meninggal dunia ayah kamu , maka matilah pimpinan dan nasihatnya…

2. Apabila meninggal dunia ibu kamu, maka terpadamlah cahaya kelembutan belaian dan tunjuk ajar nya…

3. Apabila meninggal dunia abang kamu, maka longlailah cita2 yg dikongsi bersama…

4. Apabila meninggal dunia kakak kamu, maka hilanglah senyuman kasihnya…

5. Apabila meninggal dunia adik2 kamu, maka hilanglah tempat tumpang kasih, nakal, gurauan dan keceriaannya…

6. Apabila meninggal dunia pasangan kamu, maka pudarlah perkongsian harapan, perasaan dan keceriaannya…

7. Apabila meninggal dunia sahabat kamu maka pudarlah sirna nasihat dan doa tulus dari bersih hatinya…

Ketahuilah…. hidup ini sangat singkat utk kedengkian, kemarahan, kebencian dan memutuskan hubungan kerana ESOK semuanya hanya tinggal kenangan.

Maka..
senyumlah, berlapang dadalah, maafkanlah sesiapa yang menyakitkan kamu lantaran kita tidak tahu…. bila kita akan berangkat ‘ meninggalkan’ dunia yg fana ini….

(Manfaatkanlah dibulan syawal yg mulia ini…sebelum kesempatan berlalu pergi….)

Muhasabah seorg insan dhaif 

Sumber: Jimmy Azlin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!