Thursday, April 7, 2011

TEKNIK BELAJAR MATEMATIK

Berikut adalah beberapa perkara penting untuk diingat ketika belajar matematik .Belajar matematik adalah seperti belajar bahasa lain, jadi pada awalnya akan terasa agak susah tetapi lama-kelamaan akan semakin mudah. Banyak konsep dalam matematik ini saling berkaitan, jadi dengan hanya mengetahui satu konsep dapat membantu anda memahami banyak yang lain. Kecewa  dan gagal tidak menjadi masalah, itu adalah sebahagian proses belajar, jadi jangan terus menyerah kalah.


1.Wujudkan  masa belajar. 
Pastikan anda mempunyai sekurang-kurangnya satu jam sehari untuk  untuk belajar matematik.


2.Mantap dengan kosa kata atau istilah 
Simpanlah kamus matematik di sisi anda saat anda belajar. Banyak bidang matematik memerlukan anda mengetahui sejumlah kosa kata / istilah matematik dan kurang kecewa untuk dapat dengan cepat mencari makna.


3. Dapatkan sekurang-kurangnya dua buku rujukan.
 Dengan cara ini, anda akan mempunyai dua penjelasan yang berbeza dan salah satu dari penjelasan itu mungkin masuk akal atau lebih baik bagi anda daripada yang lain, atau kombinasi keduanya akan membantu anda untuk "mendapatkannya".


4.Tackle subjek bersama-sama dengan prasyarat mereka. 
Banyak konsep yang berkaitan antara satu sam lain dan dengan  mengetahui satu membantu anda memahami yang lain. Jika anda tidak memahami satu konsep, tinggalkan dulu untuk sementara waktu dan sambunglah mempelajari dan dalami konsep yang lain. Kemudian gabungkanlah dengan konsep baru.Biasanya, konsep baru ini akan membantu konsep lama untuk masuk dan bersatu dalam fikiran anda.


5.  Berlatih dengan banyak soalan dan masalah.
 Lakukan sebanyak mungkin soalan dan masalah matematik selagi tangan anda mampu  Latihan ini akan membantu anda mendapatkan perasaan yakin dan selesa  untuk topik-topik tertentu  dan kemungkinan juga akan banyak membantu matematik menjadi "alam kedua" kepada anda.
6. Selalu minta bantuan jika anda tidak tahu bagaimana melakukan sesuatu. 
Juga jangan pernah berhenti berusaha untuk mempelajari sesuatu kerana anda mengatakan ia terlalu susah maka teruslah bekerja dengan bantuan guru, ibu bapa atau rakan anda.
http//:duniabondaayahanda.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!