Monday, October 15, 2012

SOAL JAWAB BERSAMA AL-QURAN


1) KITA BERTANYA    : Kenapa aku diuji?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan."Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji?  
                      Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut: 2-3)

2) KITA BERTANYA    : Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqarah: 216)

3) KITA BERTANYA    : Kenapa ujian seberat ini?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah al-Baqarah: 286)

4) KITA BERTANYA    : Kenapa kita rasa kecewa?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya,   jika kamu orang-orang yang beriman."(Surah Ali Imran: 139)

5) KITA BERTANYA    : Bagaimana harus aku menghadapinya?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu  amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." (Surah al-Baqarah: 45)

6) KITA BERTANYA    : Kepada siapakah harus aku berharap?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal." (Surah at-Taubah: 129)

7) KITA BERTANYA    : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk   mereka." (Surah at-Taubah: 111)

8) KITA BERKATA     : Aku sedih!
   Al-QURAN MENJAWAB: "Dan demikianlah keadaan hari-hari (kejayaan dan kesedihan) Kami pergilirkan di antara manusia (supaya menjadi pengajaran)." (Surah Ali Imran: 140)

9) KITA BERKATA     : Aku tak tahan!
   Al-QURAN MENJAWAB: "...dan janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan  kaum yang kafir." Surah Yusuf: 87)

10)KITA BERKATA     : Sampai bilakah aku akan merana begini?
   Al-QURAN MENJAWAB: "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan."
                      (Surah al-Insyirah: 5-6)


Sumber: Dipetik daripada Curahan Cinta Niagara karya Maya Iris.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!