Sunday, June 21, 2015

RAMADHAN DATANG LAGI

Alhamdulillah..aku masih diberi ruang olehNya untuk menjalani ibadah di bulan yg mulia ini.

Ku lalui dengan penuh keinsafan demi mengenang dosa2 dan kealpaanku selama ini.

Kenangan menyambut puasa beramai2 tahun lepas tiba2 menerjah memoriku. Betapa aku rindukan keriuhan suara adikku yg tak mungkin aku dengari lagi..saat arwah sampai hampir waktu berbuka menghilangkan rasa penatku memasak...Selalunya tiap kali arwah nak datang mesti dia akan makan di rumahku...tak kira waktu bila sampai...saat itu juga aku akan beria2 masak untuk dia kerana aku suka bila dia dan anak2nya makan...berselera sungguh.

Selain arwah dan familinya..anak2 buahku Mimi dan Kakak (Nurul) turut sama memeriahkn suasana...tak ketinggalan suami, anak2 serta menantuku..aku masih ingat lagi hidangan pada saat itu...ikan siakap tiga rasa, daging hitam, udang masak kicap, ayam goreng, tempe goreng dan sayur sawi...semuanya aku masak sendiri...

Saat menyambut Ramadhan kali ini...aku masih bersyukur anak2 masih bersama ...Ya Allah ...Kau terimalah ibadahku dan kau bukakanlah hatiku untuk terus menerus mencari redhaMu...

Lagu asal: Kun Anta (Humood Alkhudher | حمود الخضر)

Ya Ramadhan
Hadirmu menjengah syahdu
Pada hati yang menunggu
Sebening rindu

Kau sirami taman 
Menyegarkan iman 
Diri yang ketandusan 
Mekar bak bungaan

Kala Ramadhan menjelma 
Bersyukurlah kita
Kerna bulan mulia 
Ada rahmat padanya
Kala ada keampunan
Ada kebebasan
Dari azabNya
Jangan persiakan

Ayuh bersama raikannya

Puasa tarbiah
Didik nafsu dan kawal lidah
Kalam madah zikrullah
Memuji allah

Malamnya ibadah
Dengan jiwa yang mujahadah
Pasrah dan berserah 
Kepada Allah

Ramadhan berlalu
Bila sampai waktu
Mungkinkah aku
Bertemu denganmu

Ramadhan ku rindu
Di ruangan waktu
Mungkinkah aku 
Bertemu denganmu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!