Wednesday, July 13, 2011

BAGAIMANA MENJADI GURU MATEMATIK YANG BERJAYA?

Ramai dalam kalangan guru ingin menjadi guru Matematik yang berjaya memikat hati murid-murid melalui kaedah dan teknik pengajarannya.Malah ramai juga dalam kalangan guru Matematik yang menganggap diri mereka sudah cukup baik mengajar anak2 didiknya, Apa yang ingin saya kongsi di sini hanyalah sekadar pengalaman mengajar Matematik dan apa yang saya amalkan selama lebih 27 tahun di sekolah rendah buat anak2 serta adik2 yang mengajar Matematik di sekolah rendah.

1. Saya tidak sesekali memaksa murid untuk menghafal sifirkerana semasa saya menjadi murid saya marah dengan cikgu bila disuruh hafal sifir. Ajarlah anak2 kita teknik membina sifir.

2. Saya tidak akan beri muka 3 bulan pertama  masuk sesuatu kelas. Saya akan pastikan.....
    Sebelum masuk kelas         :  - semua alat tulis siap sedia  atas meja
                                                - semua buku tulis,buku teks dan buku kerja berada di atas meja
                                         
    Semasa mengajar               : - gunakan suara yang jelas
                                               - tulis tarikh dalam semua format (pendek/panjang/BI/Jawi)
                                               - jangan mula mengajar sehingga dipastikan semua murid diam
                                                 (kadang-kadang ini mengambil masa 3 -5 hari bagi kelas yang betul2 nakal)
                                               - walaupun tak mengajar homework saya beri tanpa bersuara- tulis di papan
                                                  putih/hitam saja
                                               
                                             

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!