Thursday, November 3, 2011

GURU PENDIDIK BANGSA, GAJI PENGIKTIRAF JASA!!!

kabornya.... kanak2 ni fitrahnya suci dan berseh umpama kain yg putih..ibu bapa ler akan warnakan ..semada warna yahudi, nasrani atau sebagainya..

Ni sesuatu yg tak dapat dinafikan..

Atas kelemahan ibu bapa dan suasana dan keadaan semasa serta tekanan hidup..tanggungjawab mewarnakan anak2 ni dipanjangkan kepada guru2..dari guru tadika sehingga kepada guru2 menara gading!! Satu tanggungjawab dan amanah yg tak dapat dinilaikan ngan wang dan ringgit..hasil didikan dan berkatnya atau sempurnanya tanggungjawab ni dilaksanakan, hasilnya 10 tahun atau 20 tahun akan datang..semada keruntuhan negara atau kemakmuran negara..majunya dan mulianya bangsa trsebut atau sebaliknya..majunya dan makmurnya agama atau sebaliknya.


Dalam kehidupan manusia khususnya org2 Islam..harta, kuasa, nikmat yg trtinggi dan sempurna yg dikurniakan oleh Allah swt ialah agama!! Tiada yg lebih bernilai didunia ni, walaupun dihimpun sekelian harta dan kerajaan, khazanah2 7 petala bumi dan langit ..tiada ler tertandingnya nilai agama..

Sejarah membuktikan..gitu juga janji Allah swt..apabila kita benar2 taat dan brtaqwa padaNya, maka ditundukkan duni dan isi2nya dibawah tapak kaki kita..Tiada satu kuasa didunia ni yg mampu menundukkan kita, walaupun kita dari golongan yg sedikit dan tidak mempunyai apa2 pada awalnya.

Ibu bapa semakin risau ngan citer2 yg dihebahkan didalam akbar dll..dari mengaku kelemahan diri sendiri, sistem pendidikan disalahkan..didatang pula kumpulan2 yg mensasarkan kerajaan sebagai punca masalah..guru2 disalahkan..Sesetengah golongan yg brlatarkan agama dan dengan nama agama pun racun benda yg sama..salahkan kerajaan, salahkan sistem. Komuniti setempat tak disalahkan, mak pak tak disalahkan ( maklum ler silap haribulan tak dipanggil brceramah le pulak atau nanti hilang sokongan pulak) ...................Hasilnya masalah tak selesai!!!!!!
Baca selanjutnya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!