Saturday, May 12, 2012

SUATU PENGALAMAN YANG TAK MUNGKIN KU LUPAKAN

Pada tanggal 19 April 2012...aku dan rakan sekerja menamatkan penghakiman sekolah terakhir iaitu di Padang Besar, Perlis...lega rasanya bila kerja dah selesai...kami dibawa untuk berehat sementara di BTPN Perlis...sempat la mandi dan salin pakaian...segar rasanya setelah seharian penat bekerja....selepas Maghrib, kami sempat bertemu KPP BTPN Perlis yang baru balik dari Pulau Pinang....setelah semua luggage dibawa masuk ke dalam van...kami pun terus bergerak ke airport Alor Setar...aku dan Kak Ana di belakang...dan Ezzane di depan bersama driver..

Kami melalui kawasan kampung....lepas tu kami menyusur masuk ke lebuhraya...keadaan  amat gelap...tiada lampu jalan...sempat juga Kak Ana berkata..."Gelap sungguh , G".....tiba2...driver terus menekan brek.....dan menjerit...." lembu"....dikuti dengan satu dentuman yang amat kuat....." Kita ke?" kataku ....van berpusing...kami terhoyong hayang....sementara menanti van berhenti berpusing...macam2 perkara aku fikirkan di saat itu.....mana tahu ada kenderaan lain yang menghentam kami pulak atau adakah kami jatuh ke dalam gaung? aku hanya berserah pada yang maha Esa...inikah tamatnya perjalanan hidupku? Sekali lagi bunyi meletup kedengaran....Kak Ana jatuh terperosok ke tepi kiri dan aku pula terperosok di kanan sambil tanganku terus memegang Kak Ana...Rupa2nya bunyi kedua adalah bunyi cermin depan pecah tiba2....

Bau hangit terus menyucuk hidung kami....kami cuba bangun....kami kena segera keluar dari kenderaan itu kerana bimbang ia akan meletup......Kak Ana cuba membuka pintu tapi tak boleh....Syukur...Ezzani turun dan membukakan pintu untuk kami....Kak Ana terus turun.....aku masih di dalam van......Kak Ana fikirkan aku dah pengsan,,,aku pulak masih teraba2 mencari kasutku....satu2nya tabiat aku...bila naik kereta suka buka kasut.....

Setelah ku jejakkan kaki ke tanah....barulah perasan yang muka van berpusing dan menghadap laluan laju ....Ezzani terus minta agar kami jauhkan diri dari van....seram dan menakutkan melihat keadaan van...remuk teruk...keadaan waktu itu sunyi tanpa kenderaan lain... aku melihat jam menunjukkan baru pukul 8 malam...aku dan Kak Ana melangkah divider dan menyeberang ke laluan bertentangan untuk mencari tempat yang selamat...Ezzane mencari lampu suluh...aku tak nampak driver....selang beberapa minit kemudian barulah laluan itu mulai sibuk dengan kenderaan...bunyi brek beberapa kenderaan yang tidak perasankan van berkenaan menakutkan aku....aku terus capai hset dan menelefon suamiku sambil menangis....aku takut sangat.....sebuah motosikal menghampiri kami...rupanya orang kampung yang berdekatan....dia bertindak mententeramkan kami...baru aku perasan yang kami berada di sempadan Perlis Kedah bila melihat pintu gerbang.. ..

Semakin lama semakin ramai orang dan kenderaan...Ezzani masih dengan lampu suluhnya...penduduk kg memasang lampu motosikal menyuluh ke arah van di dalam kepekatan malam agar mudah pemandu2 lain melihatnya dan mengelak....Selang beberapa minit kemudian...seorang pegawai BTPN Perlis datang...dia terus berjumpa kami dan bertanyakan khabar....Kemudian disusuli pula dengan kenderaan polis dan trak penunda....

KPP BTPN Perlis muncul beberapa minit kemudian...dan terus mengambil kami....Pihak polis menolong kami menurunkan beg untuk dimasukkan ke dalam kereta beliau... beliau terus memecut laju menuju ke airport...Kami sampai di airport hampir 9:30 mlm sedangkan flight pukul 9:50 mlm....kami bernasib baik kerana petugas kaunter masih ada dan membenarkan kami check in....rupa2nya flight delay...alhamdulillah memang rezeki kami....

Selepas selesai check in...sempat jugalah berjumpa anak buahku Ayies dan Zaki yang datang dari Alor Star...kami terus masuk ke dalam ruang menunggu...waktu ini lenganku terasa sakit sangat....Kak Ani pula baru terasa kakinya susah untuk berjalan....Ku seluk dalam tas tanganku...ada juga sebotol Vic...Kami sapu tempat yang sakit dgn vic....kuranglah sedikit...namun semasa berjalan ke kapalterbang...aku langsung tidak boleh menyandang beg di bahu kanan...sakit sangat....

Sampai dalam flight....pramugara telah menolong aku dan Kak Ana....Kami dah tak banyak berbicara semasa dalam flight...selesai makan...aku terus menelan ubat tahan sakit....kami berdua lelapkan mata dan cuba untuk melupakan apa yang berlaku.....

Suamiku yang risaukan keadaan aku terus meminta adik iparku untuk menunggu di LCCT....aku memang perlukan seseorang yang dapat ku ceritakan segala2nya....mereka menghantarku sampai ke rumah dan terus balik...jam sudah menunjukkan pukul 1 pagi...aku keseorangan di rumah...suamiku di Sabah....angah di Senawang dan Fikri di rumah jagaannya....pelbagai perasaan bercampu baur dalam kepalaku....

Esoknya kugagahi juga ke pejabat tetapi apakan daya tanganku masih sakit.....ku balik semula ke rumah keseorangan....petangnya aku ke klinik dan doktor berikan ubat penenang.....bila sampai di rumah...baru aku perasaan yang beg besarku pecah semasa kemalangan tersebut....nasib baiklah pakaian aku tidak terburai semasa di airport semalam.....

23 April 2012, barulah suamiku balik...aku menangis memeluknya...bila melihat keadaan lebamku...dia terkejut dan terus mengambil gambar...katanya nak tunjukkan pada anak2.....keesokan harinya dia mengajakku ke KL...gembiranya aku apabila dia membelikan beg baru untukku menggantikan beg yang pecah itu....

Walaupun peristiwa ini sudah lama berlalu...namun ingatanku masih segar dan aku amat takut sekali bila mendengar buku brek yang nyaring.....aku sebenarnya takut untuk memandu tapi apakan daya suamiku sentiasa tiada di sisiku....kenangan dan pengalaman ini akan sentiasa terpahat rapi dalam ingatanku.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!