Monday, June 11, 2012

DETIK-DETIK PERCUTIANKU...JUN 2012

Akhir cuti sekolah barulah aku dapat peluang untuk bercuti...tupun kerana aku beri ceramah di Kuantan. Jadi aku ambil kesempatan ini untuk terus ke Terengganu..Niat hati nak bawa semua anak2ku tapi malangnya Angah dengan Fawwaz tidak dapat ikut sama atas komitmen mereka pada tugasan sekolah dan akademi.

Hari pertama: 
Selepas pejabat...aku,ayahanda, along dan Fikri terus bergerak ke Kuantan...Sampai Indera Mahkota, Kuantan...temperature kereta tiba2 naik....waktu tu dah hampir maghrib...air dalam kereta tak cukup...aku dan Along ke kawasan perumahan yang berdekatan untuk mencari air...sampai di sebuah rumah...ku lihat pintu pagarnya terbuka...2 buah kereta mewah gah berada di garage.....aku terus masuk...kulihat pintu depannya juga  terbuka...aku teragak2 nak beri salam  kerana di pintu rumah mahupun di dalam rumah tidak ada satu pun ayat Quran...bau masakan dari dapur menyucuk hidungku....namun setelah tiga kali salam tidak ada manusia pun keluar....Alhamdulillah jiran sebelah terdengar suara kami lalu menyapa....kami pun dipelawa mendapatkan air dari rumahnya....semasa kami bergerak ke rumah sebelah...tiba2 pintu tadi ditutup....alangkah sombongnya manusia ini...tapi syukurlah... jirannya pula berhati mulia...semoga Allah swt melimpah rezeki dan kesejahteraan hidup kepada insan yang berhati mulia ini dan Allah bukakan hati manusia sombong itu....kami meneruskan perjalanan ....kami singgah makan ikan bakar di Tanjung Lumpur sebelum bergerak ke Pantai Balok...

Hari kedua:
Seawal pagi aku dah bersedia di  dewan bersama laptop...ku lihat murid2 sedang bersarapan...bila kupandang karpet...aduh...banyaknya sampah....jam 7.30 pagi...murid2 dari SK Seri Bandi 1 dan 2 serta SK Ladang Kota Bahagia dah mula  memenuhi dewan...tidak ada seorang guru mahupun urusetia kelihatan....apa lagi ...inilah peluang aku bersama murid2...rindunya aku pada suasana bilik darjah....dia orang ni pun belum tahu aku siapa...jadi aku capai mic dan mengajak mereka yang seramai 120 orang sama2 mengutip sampah...kerjasama yg diberikan sunggah baik sekali...5-10 minit kemudian...keadaan dewan bersih dan tersusun...terkejut juga guru yang masuk selepas itu...tunggu punya tunggu akhirnya jam 8.30 pagi baru aku dapat memulakan ceramahku....jam 1.00 petang aku menamatkan ceramahku dan sempat kuberikan sedikit cenderahati buat semua murid ...aku dan guru2 pakar yang lain dipelawa pihak urus setia untuk makan bersama CEO TH Plantation....selesai makan kami terus bergerak ke satu dewan lagi untuk majlis penutup...
Majlis tersebut tamat jam 4.30 petang....jam 5 kami terus check out dan bergerak ke rumah anak buahku di Rantau Bukit, Kerteh....hampir jam 6 petang kami sampai.....Deli dah siap belikan sate untuk jamu Fikri...apalagi memang dihadapnyalah......maklumlah salah satu makanan kegemarannya..... terima kasih Deli dan Fida....

Hari ketiga:
Selepas sarapan nasi dagang bersama Deli dan Fida di Rantau Catering....jam 9.30 pagi kami meneruskan perjalanan ke Marang....dalam perjalanan ke sana....aku minta ayahanda singgah di suatu tempat yang memang dah lama aku impikan untuk bergambar....cantik dan sangat natural pemandangannya...aku puas.....
Kami sampai di BTPN Terengganu jam 12 tengahari setelah tersasar 16 km dibawa oleh GPS berpusing di Kuala Terengganu... dapatlah ayahanda rehat sebentar kerana sejak dari hari pertama...dia soranglah yg memandu... jam 1.45 ptg kami bergerak ke Kuala Terengganu sekali lagi.... kami terus ke Pasar Payang kerana Along  ingin belikan sedikit barang yang dipesan oleh kawan2nya.... selepas tu sempat juga kami round di Pesta Pekan Budaya dan Pesta Thai yang diadakan berhampiran Pasar Payang..... kakiku terasa amat sakit berjalan....maklumlah kasut tumit tinggi....lupa nak bawa sandal..... destinasi seterusnya ialah ke Taman Tamadun Islam dan Masjid Kristal.... Along mengajak naik cruise..tapi bila mengenangkan 2 lagi anak2ku yang tidak bersama...aku menolak...Along pun membatalkan hasratnya.....kami berjalan menyusur sungai ke Masjid Kristal.... ya jalan lagi.... makin sakitlah kakiku.... syukur bila Along pelawa tukar kasut dengannya....
Jam 4.00 petang....kawan semasa maktab, Mansor datang mengambil kami di Muzium Negeri... kami ke rumahnya di Kg Kubang Parit ...kami dijamu makan tengahari... sedap makan nasi minyak..... dia dan isterinya sangat baik melayan kami.... seronok juga  dapat berbual...tapi mengenangkan keletihan yang kami alami .... maka kami minta diri untuk balik ke Marang... sampai saat ini...aku masih tidak dapat duduk dan menghayati keindahan laut.... ayahanda letih dan kami berehat di bilik....
Sesudah maghrib kami bersiap untuk makan malam.... tiba2 dapat pulak sms daripada Mansor nak ajak kami keluar makan bersama .... sampai di Restoren Lempeng, Marang... aku ingat dapat duduk di tepi laut...tapi malangnya ruang tu penuh.... jauhlah dari laut..... namun sedap juga dapat merasa makanan baru iaitu ketupat sotong dan lempeng ganu... terima kasih Chot dan isteri .... hampir jam 11 malam kami masing2 bergerak balik.....

Hari keempat:
Setelah selesai berkemas...kami bergerak mencari kedai makan untuk bersarapan... aku nak makan nasi dagang juga yang banyak lauk... kami singgah di Kedai Fatin di Pantai Kelulut.... merasalah juga tapi banyak lauk dah habis kerana ramai orang.... kat sini barulah aku sempat ke tepi laut...menikmati satu suasana yang amat mendamaikan... ayahanda pun turut melayan kerenahku..... Fikri pun bukan main suka... tapi sayang dia tak dapat mandi laut.... terus kelat mukanya....
Jam 12.30 tengahari.... kami sampai Kemaman..... kawan ayahanda Tengku Shahril mengambil kami di The Store dan terus ke rumahnya untuk makan tengahari.... lauk penuh meja.... dapat juga  mencuba dua lagi masakan iaitu asam pedas terengganu dan ikan masak lemak nenas oleh isterinya yang merupakan seorang ustazah ... sedap... terima kasih...
Jam 2 petang kami bergerak ke Kuantan semula untuk ke satu gerai yang kami biasa beli ikan bilis sebelum ini.... Angah memang suka ikan bilis ni.... Kat sini Along pulak yang bawa kereta untuk terus ke KL.... Angah call minta kami ke Aswara malam ni untuk tengok persembahan muzik.....
Jam 7 malam.... kami sampai Aswara.... aku rasa tak selesa... namun alhamdulillah dapat juga mandi di surau.... segar semula.....
Jam 8.30 malam, kami menyaksikan persembahan muzik oleh pelajar2 diploma.... pandai sungguh pemuzik2 muda ini menggubah lagu... aku tertarik dengan sebuah lagu yang digubah semula iaitu Detik-detik Cinta.... selesai persembahan jam 11 malam.... kami berlima bergerak balik ke Puchong.... dalam perjalanan kami singgah di Restoran Tomato, Puchong Prima untuk makan malam.....
Akhirnya jam 12 tengah malam.... kami sampai di rumah.... bahagianya aku rasa dapat tidur di atas katilku.... hmmmm...... penat tapi seronok.....






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!