Sunday, September 25, 2016

SYAIR TAUBAT

Kata nasihat agama dan syair:
Bismillahirrahmaanirrahim

Abu Musa r.a meriwayatkan
bahawa Nabi s.a.w bersabda,

"Allah menghulurkan tangan rahmatNya sepanjang malam supaya pendosa-pendosa pada waktu siang bertaubat.
Dan Dia menghulur tangan rahmatNya sepanjang siang supaya pendosa-pendosa pada waktu malam bertaubat.
(Keadaan ini berterusan) sehingga matahari terbit dari barat (selepas itu taubat tidak akan diterima lagi)."
-Hadis Riwayat Muslim-

Wahai zat yang maha mulia
Engkaulah zat yang memuliakan hambamu .
Aku yang berharap pada-Mu

Wahai zat yang maha suci
Ku adukan semua keluhku
hanya pada-Mu

Wahai zat yang maha agung
Ku mohonkan ampunan untuk dosa ku yang tak terhingga
Aku telah mengotori keindahan dunia mu dengan kemaksiatanku
Aku yang hina di hadapan-Mu
Memohon dalam sujud tafakurku
Berpasrah diri atas jiwa ini
Yang hidup dalam balutan dosa
Tak sanggup diri ini ya Allah
Di neraka kekal abadi itu...

Namun tak layak aku  jua
mengecap nikmat syurga Mu.....

Sebuah harapan pengampunanMu yang tidak bertepian bahwa rahmatMu amat luas  dan tiada pnghujung....

Ya Ilahi....

Di sini aku berdiri lagi
berfikir tentang diri....
Sampai bila aku begini??
Oh Tuhan, mohon ampuni diri ini....
Dosa dosa selalu menghantui...
Tapi satu yang ku pasti...
Aku begitu meyakini...
Engkau sentiasa mengampuni...
Jadilah ia penyedap hati...

Hari demi hari....
Usia ku mula berlalu pergi
Tidak tahu berapa lama lagi
Aku akan pergi....

Berjihad melawan nafsu
dalam diri...
Bukan mudah...

Namun begitu bererti
sekiranya kita mengerti...
Ya Allah ya Ilahi...
Beri petunjuk pada ku yang
amat lemah umpama
buih lautan ini.....

Ya Rahim ya Rahman..
Ya Rabbi ....
Ampunkan aku yang telah
lupa pada mu ..
Walau segala nikmat
telah kukecapi....
Bukakanlah pintu rahmat Mu
dan... Redha lah diriku
bersama Mu

Aamiin  Aamin
ya Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!