Sunday, October 9, 2016

5 PERKARA WAJAR DILAKUKAN ISTERI AGAR REZEKI SUAMI MENGALIR DERAS

SUPAYA REZEKI SUAMI MENGALIR DERAS, ISTERI WAJAR LAKUKAN 5 PERKARA INI

      Peranan seseorang isteri tidak hanya mengatur tempat tinggal serta menjaga anak sahaja, namun juga mengatur kewangan keluarga. Berapapun nafkah yang diperoleh suami, isteri harus bijak mengatur untuk penuhi segala keperluan harian.

Sebagai isteri, ada hal-hal yang dapat dilakukan untuk meningkatkan keberkatan rezeki keluarga yang didapati dari usaha suami.

Berikut adalah amalan-amalan yang boleh dilakukan oleh si isteri untuk meningkatkan keberkatan rezeki yang diperoleh suami agar rezeki keluarga juga sentiasa melimpah-ruah:

1. Berikanlah sebahagian nafkah dari suami untuk orang-tua serta mertua.

#       Sekecil apa pun atau sedikit apa pun, asingkan sebahagian nafkah dari suami untuk orang-tua serta mertua. Meskipun hanya dengan membelikan beras atau keperluan harian yang lain, sedarilah bahawa aspek itu mampu meningkatkan keberkatan rezeki yang diperolehi.

#   Tutup telinga rapat-rapat serta janganlah pedulikan sindiran atau apabila dibanding-bandingkan dengan jumlah yang diberi dari menantu lain yang lebih besar, jangan pernah jadikan hal itu pemusnah niat baik kita.

#  Jauhi juga berfikiran seperti ini, “Jangankan untuk orang-tua, untuk keluarga sendiri pun tak cukup! ” atau “orang-tua serta mertua saya sudah kaya! ”

2. Selalu Ingatkan Suami untuk Memberi Nafkah Keluarga dengan Rezeki Halal

#       Peranan isteri yang lain adalah senantiasa mendoakan serta mengingatkan suami supaya memberi nafkah kepada keluarga dari rezeki yang halal.

≠        Kerana besarnya kepentingan rezeki yang halal demi membentuk sebuah keluarga yang baik dan dirahmati Allah.

3. Menghindari Kehidupan Yang Boros

≠        Masak sendiri dirumah lebih menjimatkan daripada makan di luar atau beli makanan dari luar. Malah isteri juga mampu menghindari keluarga dari amalan b0r0s.

≠        Bawakan bekal untuk suami agar tidak perlu makan siang diluar pejabat, juga untuk anak agar mereka tidak makan jajan atau makanan ringan.

≠        Semoga ikhtiar berhemat serta merubah lifestyle itu dapat menaikkan keberkatan rezeki keluarga.

4. Lakukan Beribadah Bersama

≠        Beribadah serta ketakwaan yang kita kerjakan bukan sahaja mendapat pahala malah mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan.

≠        Dorong keluarga untuk melakukan solat berjemaah setiap hari, malah adakan acara ibadah di rumah bersama keluarga seperti berpuasa sunnah Isnin serta Khamis, solat di tengah malam, membaca Al Quran serta yang lain.

5. Jauhi Pertikaian dalam Tempat Tinggal

≠        Pertikaian cuma akan menyalutkan kebencian serta menghilangkan keharm0nian rumah tangga.

≠        Isteri haruslah menjadi penyejuk di kala suami dalam keadaan stress, bukannya menjadi insan yang menyebabkan pertikaian semakin besar.

≠        Semoga info ini dapat memberikan manfaat serta  diamalkan dalam kehidupan keseharian agar  pendapatan suami lebih berkat, melimpah serta mengalir deras.
Kredit : fb Nasihat Ustaz

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!