Monday, December 10, 2012

7 KEBIASAAN ORANG-ORANG YANG BAHAGIA




Orang-orang yang bahagia akan memiliki kebiasaan yang membahagiakan pula; sesederhana itu. Orang-orang paling bahagia yang saya kenal memiliki 7 kebiasaan yang terlihat jelas dalam diri mereka. Jika anda ingin membuat hidup anda lebih bahagia, anda mungkin dapat mempertimbangkan untuk melakukan kebiasaan-kebiasaan berikut ini dalam kehidupan anda.
“Sebahagian orang merasa bahagia sesuai dengan apa yang mereka fikirkan”.
- Abraham Lincoln -
1. Ikut Ambil Bahagian dalam Sesuatu yang Anda Minati – Anda mampu mengikuti kegiatan apapun. Anda mampu ikut ambil bahagian dalam kegiatan yang bersifat keagamaan, bergabung dengan kelompok yang mendukung tujuan tertentu, atau menjelajahi karier anda dengan tekun. Dalam setiap kegiatan yang anda pilih, hasil psikologi yang diraih mempunyai sifat sama. Anda turut mengambil bahagian sepenuhnya dalam kegiatan yang anda minati. Kegiatan semacam ini akan memberikan kebahagiaan dan makna dalam kehidupan anda.
2. Habiskan Waktu Bersama Teman-Teman dan Keluarga – Kehidupan yang bahagia adalah kehidupan yang anda lalui bersama teman-teman dan keluarga. Semakin kuat hubungan peribadi yang anda miliki serta semakin kerap interaksi bersama teman-teman dan keluarga, maka semakin bahagia pula anda.
3. Fikirkan Hal-hal yang Positif – Seringkali orang terlalu tertumpu pada hal-hal negatif dan tidak meluangkan waktu untuk merefleksikan hal-hal yang bakal mereka raih secara positif. Anda perlu untuk memperbetulkan keadaan yang tidak sesuai dengan keinginan anda dan memfokuskan diri anda pada hal tersebut, namun harus terdapat keseimbangan dalam menempatkan diri anda. Sangatlah penting untuk merefleksikan hal-hal baik yang anda peroleh sementara anda membetulkab hal-hal yang buruk. Mengingatkan diri anda terus menerus terhadap kejayaan peribadi yang anda raih setiap hari akan memiliki kesan positif yang sangat bererti dalam kebahagiaan emosional anda.
4. Gunakan Sumber Daya yang Anda Miliki – Kebanyakan orang  biasanya merasa kagum ketika mereka melihat seseorang yang kurang upaya memperlihatkan tanda-tanda kebahagiaan secara emosional. Bagaimana mungkin seseorang yang berada dalam keadaan kurang upaya seperti itu mampu dilihat begitu bahagia? Jawapannya terletak pada bagaimana mereka menggunakan sumber daya yang mereka miliki. Stevie Wonder tak boleh melihat, jadi  beliau menggunakan kemampuan mendengarnya dalam dunia muzik, dan sekarang memiliki 25 piala Grammy sebagai bukti.
5. Ciptakan Akhir yang Bahagia Setiap Waktu – Kekuatan dari akhir merupakan sesuatu yang mengagumkan. Akhir dari sebuah pengalaman yang dialami seseorang dapat mengubah persepsi keseluruhan orang tersebut. Bayangkan anda sedang membaca sebuah novel yang memprovokasi pemikiran anda. Sekarang bayangkan bahagian akhir dari novel tersebut ternyata sangat buruk. Meskipun ceritanya sangat menegangkan hingga saat-saat menjelang akhir, apakah anda akan tetap mencadangkan novel tersebut pada orang lain? Orang selalu mengingati bahagian akhirnya. Jika bahagian akhir tersebut berakhir bahagia, maka pengalaman tersebut juga menciptakan perasaan bahagia. Selesaikan apa yang sedang anda kerjakan, selesaikan dalam keadaan baik, dan ciptakan akhir yang bahagia dalam kehidupan anda jika memungkinkan.
6. Gunakan Kekuatan Peribadi Untuk Menyelesaikan Sesuatu – Setiap orang memiliki kekuatan peribadi yang unik. Kita memiliki bakat dan kepakaranyang berbeza. Kebahagiaan emosi akan datang secara terus pada mereka yang menggunakan kekuatan peribadinya untuk menyelesaikan sesuatu. Ketika anda berjaya mencapai sesuatu kerana kepakaran anda sendiri, maka penghargaan psikologi yang anda perolehi amatlah bernilai.
7. Nikmati Setiap Kebahagiaan yang Anda Raih – Perkara  terbaik yang mampu anda nikmati di dunia ini sifatnya percuma. Hal-hal tersebut muncul dalam bentuk yang sederhana dan muncul di hadapan anda pada waktu dan tempat yang tidak anda duga. Kebahagiaan semacam ini diatur oleh alam dalam situasi tertentu dan ditangkap oleh panca indera kita. Saat-saat semacam ini mungkin saja muncul tatkala anda sedang melihat pantulan sinar matahari terbenam dari sebuah kolam ketika anda sedang menggenggam tangan orang yang anda sayangi. Menyedari kemunculan saat-saat semacam ini akan menimbulkan kebahagiaan tak terduga dalam kehidupan anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!