Friday, January 18, 2013

SEMUANYA SUDAH TERSURAT......


Dah agak lama aku tak menulis tentang kisah aku dalam blog ni...macamlah sibuk sangat....tapi memang aku sibuk betul sejak akhir-akhir ni... apa yang aku nak abadikan pada kali ini ialah cerita aku yang aku rasa gempak jugaklah....mana tidaknya... bermula 1 Muharram period aku tak putus-putus .....datangnya banyak sekali sehingga menakutkan aku...tapi dek kerana semangat aku yang tinggi...aku buat tak kisah aje....aku tak ambik cuti sakit pun ...aku teruskan kerja macam biasa....melatih tarian untuk karnival cuti-cuti 1malaysia lagi....apa yang dalam fikiran aku...mungkin sebab bulan sebelumnya aku tak datang bulan.....

hmmm....memang berganda-gandalah kot...pandainya aku buat andaian.....bila aku balik dari Mesyuarat di Melaka pada hujung bulan November...period aku masih tak berhenti....muka aku makin pucat dan aku mula lemah....ayahanda paksa aku ke klinik....sampai sana doktor bagi aku pil berhentikan aliran darah....dah sebulan lebih masa tu..... darah turun tetap banyak...luarbiasa sungguh....dua hari selepas itu darah berhenti....tapi...apabila pil tersebut habis....darah yang banyak turun semula...ini menakutkan aku....tapi aku teruskan juga kerja aku ke Terengganu selama 3 hari....balik dari situ aku makin lemah...tak bermaya rasanya....beberapa hari selepas itu aku ke klinik semula selepas balik dari pejabat.....kali ni doktor tak bagi aku ubat lagi...tapi dia bagi aku surat rujukan ke hospital....dia minta aku segera pergi malam itu jugak.....aku rasa aku masih kuat....

Esok paginya ..18 Disember ...baru aku ajak ayahanda ke hospital Serdang....kami sampai awal di hospital.....aku dengan selamba menunjukkan surat berkenaan pada pegawai yang bertugas di kaunter....malangnya bukan kat situ rupanya...kami diminta ke bahagian kecemasan....mujurlah tempatnya tak berapa jauh....sebaik sahaja aku menunjukkan surat tersebut pada staf di kaunter kecemasan....aku terus dibawa masuk ke dalam untuk pemeriksaan...tak perlu ambil nombor macam biasa....pelik aku rasa....terus dimasukkan ke wad separa kritikal....kritikalkah aku?????......aku terus dibaringkan... dua orang doktor scan perut aku....memeriksa tekanan darah...mengambil darah dan urine aku.....bermacam-macam soalan diterjahnya aku....macam ambil ujian lisan pulak......aku jadi buntu.....apa sebenarnya yang berlaku pada aku?......sementara menanti keputusan ujian darah dan urine...aku duduk di ruang menunggu...kesian ayahanda kat luar... kebetulan waktu tu ada 2 orang pesakit yang bleeding macam aku jugak....taklah boring ...dapat kami berborak.... semasa lawatan doktor pakar ke wad kecemasan....kami turut disoal.....bila doktor pakar tengok aku....terus dia minta penjelasan daripada doktor yang merawat aku.....satu patah perkataanpun dia tak bagi aku jawab.....apa yang aku tahu...dia marah doktor tu....lepas tu aku terus dibawa ke katil dan dibaringkan....

Dalam keadaan aku terpinga-pinga....datang doktor suntik tangan aku untuk masukkan air pulak....hai bila aku dapat balik dan makan ni...aku lapar...dari pagi tadi belum jamah satu benda pun....dah kena rantai dengan drip pulak...memang susah aku nak bangun ke bilik air yang dah  jadi rutin aku setiap 1 jam sejak turun darah ni..... apalagi aku terus mesej ayahanda suruh masuk ambik hand beg dan barang kemas aku yang diarah buka oleh doktor pakar tadi.... nampak gaya tak pergi kerjalah aku hari ni... terus pulak mesej boss... dia pun terkejut.... aku pun tak dapat nak bagaitau selanjutnya kerana aku sendiripun tak tahu apa-apa..... doktor suruh aku tidur.... tapi macamana nak tidur dalam keadaan hati yang tidak tenteram dan perut yang lapar.... hampir tengahari....doktor datang lagi jengah aku.... dia tanya lagi macam-macam soalan... bila dia ajukan soalan nak balik ke tidak... tentulah aku nak balik...dia pun tak cadangkan aku tinggal kat wad kerana aku akan baring dan tunggu...tunggu...dan tunggu...maksud aku dalam pemerhatian doktor.... jadi dia bagi aku cuti sakit selama 3 hari (selasa, rabu dan khamis)...mulanya nak bagi seminggu...tapi aku dah ambil cuti pada hari jumaat....tak perlulah mc.... apa yang aku dapat bagitau semua orang ialah aku bleeding...selebihnya kena jumpa pulak doktor pakar....

Selepas dapat transkrip ubat dan surat rujukan..... aku terus cari ayahanda.... kami ambik ubat...terkejutnya aku sebab banyaknya ubat dan vitamin yang harus aku telan.... hmmmm....terus ke klinik pakar untuk buat temujanji.....lama jugaklah menunggu...akhirnya aku dapat tarikh 22 Januari 2013 .... lega satu bab...terus aku ke kantin cari makan...balik rumah terus terbaring...keletihan...

Seperti yang dirancang...aku dan keluargaku balik ke kampung pada hari Khamis....sampai di Kulim rumah kakakku...memang dia tegur muka aku pucat dan tak bermaya...aku selamba je cakap aku baru keluar wad...dia orang tengah sibuk siapkan goodies...esok paginya...aku tunjukkan surat doktor pada kakak aku yang merupakan bidan hospital....selesai baca surat tu ...dia terus tengok aku dan tanya beberapa soalan.... kali ini barulah aku tahu yang aku sebenarnya keguguran....patutlah darah tak berhenti-henti macam aku bersalin... manalah aku tahu....tak pernah alami keguguran selama ni....lagipun dah 17 tahun aku tak mengandung.....dan aku pun tak menjangka akan mengandung lagi dalam usia begini....semua orang terkejut termasuklah ayahanda yang nampaknya begitu kecewa sekali.... patutlah badan aku rasa seram sejuk semacam.... barulah aku mulakan berpantang...berstoking.... dan dikawal oleh anak-anakku.... bila difikirkan semula.... macam tak percaya rasanya.... tapi inilah kenyataannya..........


2 comments:

  1. Salam manis buat Bonda Zie dari Ummi'Ain.. :D

    Gelang puteri seri bersulam,
    Pakai kebaya tercerut rusuk;
    Datang kemari memberi salam,
    Entahkan saya dijemput masuk.

    Buka durian terbelah jari,
    Kuat makan kari dihirup;
    Setiap ujian yang Allah beri,
    Buat peringatan motivasi hidup.

    Semoga Bonda Zie tabah dan sabar dalam ujian yang diberi.. amin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!