Tuesday, July 21, 2015

8 TANDA DITERIMANYA AMAL DI BULAN RAMADHAN

Copy n paste drpd kawan

Al-Alim al-Allamah al-Habib Zain bin Ibrahim bin Smith Hafidzahullah, ulama besar dari Madinah, berkata:

1.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan suka tidur setelah Subuh, maka sekarang dia tidak lagi suka tidur setelah Subuh, melainkan berzikir kepada Allah sampai matahari terbit.

2.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan tidak bangun malam untuk beribadah, maka setelah Ramadhan dia menjadi orang yang suka menghidupkan malam.

3.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan tidak mengindahkan solat berjamaah, maka setelah Ramadhan dia selalu menjaga solat berjemaah.

4.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan tidak menyukai ilmu dan ulama, maka setelah Ramadhan dia menjadi orang yang suka kepada ilmu dan ulama.

5.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan tidak mengindahkan solat Dhuha dan solat Witir, dan solat sunah Rawatib, maka setelah Ramadhan dia senantiasa menjaga untuk melakukan solat-solat tersebut.

6.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan suka melihat perkara-perkara haram, maka setelah Ramadhan dia menjadi orang yang takut kepada Allah, dan memelihara pandangannya.

7.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan suka durhaka kepada kedua orang tuanya, maka setelah Ramadhan dia menjadi orang yang berbuat kebajikan kepada kedua orang tuanya, melayani sepenuh hati.

8.Barangsiapa yang sebelum Ramadhan suka memutuskan tali keluarga, maka setelah Ramadhan dia menjadi orang yang menjalin silaturahim kepada kerabat.

Inilah tanda-tanda diterimanya amalan ibadah di bulan Ramadhan, dan tanda dibebaskannya dari api neraka.

Adapun jika yang terjadi malah sebaliknya, maka dia menjadi orang yang terhalang dari kebaikan, sebab segala sesuatu tidak naik meningkat, maka dia telah menyia-nyiakan umurnya secara begitu saja. Dia tidak maju ke depan, melainkan malah terus mundur ke belakang. 

Sebagaimana yang telah dikatakan oleh ulama:

من طلب التقدم تقدم ومن طلب التأخر تأخر
Barangsiapa yang menginginkan kemajuan, maka dia akan diberi taufiq sehingga dia boleh maju. Barangsiapa yang menginginkan kemunduran, maka dia akan terperosok pada mundur.

Mudah mudahan kita mendapat bahagian daripada bulan Ramadhan sehingga kita boleh sedikit demi sedikit memperbaiki iman dan ibadah kita.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!