Monday, July 6, 2015

AL FATIHAH BUAT ABANG SULUNGKU



Usai bersahur..aku bersiap untuk ke tempat kerja. Terkejut menerima sms yang abang Li telah tiada. Walaupun masih keletihan dek tengah malam semalam aku dan suami baru tiba dari Kota Tinggi, Johor, namun....berita ini membuatkan kami semangat untuk pulang memberi penghormatan terakhir buat arwah.

Kali terakhir aku bertemunya hanya raya tahun 2014. Nampak memang dia uzur waktu itu, namun kesibukan aku membatas segalanya. Maafkan adik Jah.

Sampai di Tikam Batu, arwah sedang dimandikan. Ku salam kakak-kakakku yang telah awal berada di sana. Ku jengah melihat wajah abangku. Bersihnya wajah arwah.

Setelah semuanya selesai, kami bergerak balik. Jam sudah 2 petang. Kak Non ada ajak aku untuk singgah di rumahnya tetapi kerana ada mesyuarat penting pada malam ni, aku terpaksa menolak. Memandulah lagi suamiku. Sampai Hentian Taiping, kami singgah untuk tidur sekejap sebelum menyambung semula perjalanan pulang.

Nostalgia tentang arwah menjengah mindaku tatkala empat roda berputar lagi ke utara Semenanjung. Ku pandang wajah suamiku. Walaupun dalam keletihan, namun kerana kasih sayangnya, dia sanggup memandu lagi.

Abang Li...seorang yang amat bijak berbahasa Inggeris
Abang Li...seorang abang yang diduga dengan tanggungjawab menjaga 7 adik
Abang Li...insan yang menyikat rambutku sehingga aku Tingkatan 3
Abang Li...seorang abang yang sentiasa bercakap lemah lembut
Abang Li...insan yang tidak pernah menderhaka kepada emak dan ayah
Abang Li...insan yang menyuapku dengan penuh kasih sayang

Abang Li....bersemadilah dengan aman di sana bersama emak, ayah, adik Lin dan Akmal. Aku sayang SEMUA......






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!