Monday, January 31, 2011

DETIK KELAHIRAN ANAK SULUNG

Pada suatu pagi Jumaat , jam menunjukkan 6 : 30 pagi, aku ke bilik air. Ku lihat ketulan lendir darah keluar. Mungkin tanda seperti kata orang tua-tua.
2:00 petang, rasa sakit di bahagian perut perit sekali. Sakit ini terus berulang sejam sekali. Jam 10:00 malam, aku terus telefon emak di kampung. Emak pesan suruh siapkan barang-barang
yangmana perlu.
12:00 tengah malam, sakit perutku semakin kerap. Rasa mengantuk ada tetapi tidak dapat
tidur.
1:00 pagi, ayahanda bawa aku ke hospital bersalin. Jururawat terus masukkan aku ke wad 1.
2:00 pagi, diperiksa oleh doktor.
2:30 pagi, rasa air turun mencurah-curah, aku terus berjalan-jalan untuk kurangkan rasa sakit.
2:45 pagi, sakit makin kuat, aku kena baring atas katil. Macam2 surahku baca. Aku menangis dalam menahan kesakitan. Bangun duduk dah tak tentu arah. Sakit kian kuat dan kerap.Rasa hilang dunia, tak dapat nak diceritakan.
6:00 pagi, aku rasa nak buang air besar.Staf nurse mengarahkan aku disorong ke bilik bersalin.
Dalam melayan sakitku, terngiang2 di telinga suara yang menyuruh aku bersabar. Aku bagaikan di awangan.
6:45 pagi, dalam bilik bersalin, aku meneran bila sakit datang. Malangnya aku tak pandai teran, nurse banyak membantu aku. Tapi masih tak berjaya.
7:00 pagi, nurse tukar syif. Aku masih berusaha, tapi tak cukup kuat. tekakku saja yang terasa kering. Aku terus disuntik pelalian.
7:30 pagi, aku terus meneran dalam keletihan. Bayangkan dah lebih 24 jam aku tak tidur.Kata
nurse kepalanya dah nampak. Aku berhenti. Nurse terus beriku semangat dan mengingatkan anak aku mungkin lemaskalau aku tak cepat. Aku menangis ketakutan.
7:46 pagi, akhirnya dengan pertolongan Allah swt, anak pertamaku berjaya dilahirkan normal. Aku berasa amat letih sekali. Nurse berikan aku air.
9:00 pagi, aku dan babyku dibawa keluar dari bilik bersalin ke wad 5 katil no 21. Kulihat ayahanda tersenyum lebar penuh kesabaran menungguku. Setelah selesai qamatkan
anak kami, aku menyusukan buat pertama kalinya anak kami.
3:30 petang, aku minta balik bila doktor datang menjalankan pemeriksaan.
6:00 petang, Aku mendukung anakku menaiki teksi bersama ayahanda pulang ke rumah kami.

Keesokan harinya emak datang dari kampung dan membawa kami balik ke kampung menaiki keretapi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!