Thursday, January 12, 2012

PANDUAN MEMBELI KOMPUTER

Citarasa setiap kita pelbagai. Jadi, saya mengusulkan 7 Pelan Tindakan bagi memenuhi citarasa semua. Ini suatu pelan tindakan yang pasti memudahkan tuan puan membeli komputer.

Pelan 1
Setiap daripada kita ada stail penggunaan komputer yang berbeza-beza. Secara umumnya, stail itu boleh dibahagikan kepada 3 jenis, iaitu Mini yang Mudah, Gempak yang Canggih dan Mobile yang Sibuk.
Dapatkan penerangan lanjut 3 jenis stail di atas di sini.
Pelan 2 Adakah tuan puan perlukan desktop atau laptop?
Jika sudah tahu yang mana satu pilihan hati, baguslah. Jika belum, mungkin anda boleh tengok sebab2 kenapa orang memilih laptop atau desktop yang saya akan tulis di bawah ini
Kenapa Laptop?
Mobiliti
Antara sebab utama orang membeli laptop. Ia mudah dibawa ke mana2 sahaja. Tak seperti desktop yang agak sukar untuk dipindahkan, kerana komponen2nya yang besar dan banyak. Bayangkan, untuk memindahkan sebuah basic desktop, perkakasan minima yang perlu anda angkat adalah CPU, monitor, keyboard, mouse dan speaker. Itu belum dikira lagi jika kita ada perkakasan tambahan seperti printer, scanner dan lain2 lagi.
Selingan Sebab2 tambahan kenapa orang membeli laptop
Mengikut survey yang saya buat, kenapa memilih laptop atau desktop?, ada 2 sebab yang saya rasa menarik untuk dikongsi bersama :) Menarik sebab saya tak terfikir pula sebab ni..
memilih laptop sebab dia cepat boring buat kerja di tempat yang sama
membeli laptop ketika dia duduk di tingkat 5 rumah flat. Mudah bagi dia untuk bawak naik hehe
Kata Putus Laptop dipilih sebab mudah untuk dibawa ke mana2 TETAPI bergantung juga pada Berat dan Tempoh Ketahanan Bateri
Jika berat sangat, susah juga untuk angkut ke mana2 selalu
Jika bateri cepat sangat habis, laptop tidak boleh dibuka juga  (melainkan anda pasang laptop di tempat yang ada punca elektrik)
Kenapa pula Desktop?
Tahan lasak
Bukanlah saya bermaksud jika anda ketuk komputer anda dengan tukul, ia takkan rosak. Apa yang saya maksudkan, komputer anda elok dan tidak tersangkut2* untuk kerja2 yang melibatkan penggunaan kapasiti RAM atau Processor yang banyak seperti editing gambar, animasi dan juga bermain game berkuasa tinggi.
*bergantung pada spesifikasi komputer
Pendek kata, desktop sesuai untuk mereka2 yang terlibat dengan kerja2 di atas. Selalunya pun, golongan ini akan buka komputer mereka seharian (ada juga sampai seminggu, tapi ini tak berapa digalakkanlah). Kerja2 multitasking juga mudah dilakukan jika menggunakan desktop.
Sebaliknya pula dengan laptop, kita mesti berlemah lembut dengannya, seperti rehatkan laptop selepas gunakkannya 3 ke 4 jam  Kekerapan laptop untuk hang lebih tinggi jika digunakan untuk kerja2 seperti di atas.
Mudah upgrade, Mudah dibaiki
Antara sebab lain, kenapa orang lebih tertarik untuk membeli desktop adalah mudahnya untuk upgrade komponen2 dalam desktop pada masa depan. Mungkin selepas 2, 3 tahun desktop itu digunakan, anda mahu menambah kapasiti harddisk, ataupun menambah kapasiti RAM.
Selain mudah untuk upgrade, desktop juga lebih mudah dibaiki berbanding laptop, kerana komponen2 desktop antaranya motherboard, RAM atau harddisk senang dicabut dan dipasang semula pada komputer. Harga untuk membaiki sebuah desktop juga lebih murah kalau nak dibandingkan dengan harga membaiki sebuah laptop.
Harga
Dengan spesifikasi komputer yang sama, harga desktop akan jauh lebih murah berbanding laptop. Katakan anda mahu membeli sebuah komputer untuk tujuan bermain game, jadi anda perlukan komputer yang mempunyai grafik kad yang canggih, dan juga RAM dan Processor yang berkuasa tinggi.
Untuk tujuan gaming, harga sebuah laptop akan berada antara RM4000 ke RM10,000. Mahal bukan? Namun jika anda beralih ke desktop, tak mustahil untuk mendapat harga serendah RM2500*.
*untuk desktop yang dipasang sendiri
Selingan Sebab tambahan kenapa orang memilih desktop untuk saya kongsi bersama anda
Desktop kurang menarik minat pencuri berbanding laptop :D
Kata Putus orang membeli desktop kerana Tahan Lasak, Mudah Upgrade dan Mudah Dibaiki, dan Harga.
Jadi, sebelum memilih desktop atau laptop, pertimbangkanlah sebab yang paling utama buat anda, kerana desktop atau laptop masing2 ada keburukan dan kebaikannya.
Pelan 3 Tuan puan ingin membeli laptop atau netbook?
Abaikan pelan 3 ini jika tuan puan memilih desktop.
Netbook
Pernah dengar tentang netbook? Tuan puan boleh pertimbangkan untuk membeli netbook jika pentingkan mobiliti. Netbook adalah laptop versi mini yang sangat bergantung kepada Internet.
Lihat perbezaan netbook dan laptop (atau notebook) di sini.
Apa beza Netbook dan Notebook?
Notebook (Laptop)
Atau
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiOmzXUWsxQ8klaBcrdODmHrMFOyv6vVIqYcXo52m5m1bi2OLvNHmkoxtPCY2nEpg0s801mpslz076lJX9iXpQQ9jx3E8xvJTZ-CQtNgU369x5nlIYIMVGHxbkzhkyjvbXh146RoWM3_Fw/s1600/Samsung+NF310%252C+images%252C+pictures%252C+stills%252C+photo%252C+netbook+%25281%2529.jpg
Netbook
Kebaikan Netbook
Yang nyatanya, Netbook bersaiz lebih kecil dan ringan daripada Notebook. Walaupun begitu, ia tetap tidak sama seperti Notebook kerana Netbook disasarkan kepada pengguna komputer yang sering (atau wajib) melayari Internet dan menghantar emel tidak kira tempat dan masa (macam IM contohnya?)
Mungkin ada yang terfikir Lebih baik beli Netbook dari Notebook kalau begitu. Ringan dan murah pula. Saya pun hari-hari surf Internet selepas membaca kata-kata kempen saya di atas.
Kekurangan Netbook
Namun, anda perlu tahu yang ada komponen dalam Notebook telah ditiadakan dalam Netbook antaranya CD/DVD drive. Prestasi Netbook juga tidak boleh dibandingkan dengan Notebook kerana ia menggunakan komponen yang berbeza. Kalau tidak kenapa Netbook setakat ini hanya boleh menggunakan Win XP, bukan Win Vista? ;)
Ada pula agaknya yang terfikir Beli Notebook lah kalau begitu selepas membaca kekurangan Netbook yang saya baru tulis sebentar tadi.
Bukan begitu
Hakikatnya, Netbook atau Notebook (atau Desktop), semuanya direka berdasarkan keperluan dan golongan sasaran yang berbeza. Jadi, apa yang penting, tetapkanlah keperluan anda terlebih dahulu
Pelan 4 Tetapkan kriteria atau fokus utama pembelian
Berdasarkan pelan tindakan 1 sehingga 4, tetapkan kriteria yang diinginkan. Bahagikan kriteria mengikut keutamaan seperti utama dan bukan utama. Boleh juga mengikut stail penggunaan komputer seperti yang telah saya buat untuk jadual di bawah.
Fokus utama yang ditulis hanya sebagai panduan. Masih boleh diubahsuai mengikut keperluan. Contohnya, Mia Sara seorang Mini, tetapi suka bermain Tomb Raider sekali sekala, maka Mia Sara harus masukkan kad grafik sebagai salah satu fokus utama.
Perlu diingat apabila semakin banyak komponen atau kriteria yang menjadi fokus utama, semakin mahal sesebuah komputer :) Oleh itu, seimbangkan mana yang perlu dan mana yang tidak.
Pelan 5 Tahu apa yang ada di pasaran
Mulakan survey di pasaran mengikut apa yang telah diputuskan dalam Pelan 2 (atau 3). Jika berminat dengan desktop, tumpukan carian pada desktop. Untuk lebih mudah, mulakan survey di Internet. Seperti di forum lowyat.net, ada bahagian khas untuk harga komputer. Kumpulkan pakej komputer yang telah dicari, terutama spesifikasi dan harganya.
Pelan 6 Senarai pendek spesifikasi komputer mengikut kriteria
Untuk melakukan pelan ini, amat penting memahami spesifikasi komputer. Jadi, download handbook Siri WK bagaimana memahami spesifikasi komputer. Setelah itu, senarai pendek pakej komputer yang ada mengikut kriteria yang ditetapkan dalam pelan 4 tadi. Cukup dengan 2 ke 3 pakej sahaja sebagai asas untuk mula membeli di kedai.
Pelan 7 Mula membeli di kedai!
Carilah kedai yang diyakini reputasinya. Paling mudah, pastikan kedai itu wujud dan mudah dicari. Andai ingin membeli komputer di tapak pameran, pastikan alamat kedai yang diberi wujud. Jika tidak, berputih mata sahajalah ketika ingin menuntut waranti.
Di kedai, mulakan dengan mencari pakej komputer yang seakan-akan sama dengan yang telah senarai pendekkan tadi. Kemudian, jika mahu, cuba tawar-menawar dengan pekedai. Tambah apa yang diiinginkan seperti menambah RAM, upgrade Windows, atau minta aksesori tambahan (seorang rakan saya suka lakukannya  )
Jika kapasiti harddisk besar, boleh minta juga pada mereka untuk buatkan partition siap-siap. Oh ya, walaupun harga pasti bertambah jika menambah RAM atau upgrade Windows, tetapi ia lebih murah daripada membeli berasingan.
Pendek kata, gunakan skil tawar menawar tuan puan mengikut kreativiti
Admin BHO: Artikel kredit diambil dari blog http://waidakmy.com
Ref:
3- pic dari techbolts.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!