Sunday, January 8, 2012

PENGALAMAN YANG MENGERIKAN KETIKA NAIK BAS



Pengalaman 1- Bas Mini

Lebih dua puluh tahun yang lalu...Semasa mula tinggal kat Kl,... nak bergerak kena naik bas mini. Bayar aje 50 sen..naiklah dan turunlah kat mana2 pun.Tak pernah aku merasa naik bas mini yg kosong dan tak ramai orang. Selalunya memang penuh sesak macam tin sardin. Melimpah dengan manusia sampai ke tangga bas. Driver ni main kutip aje orang dan sumbat. Nak tak nak kena naik juga kalau tidak...lambatlah. Keadaaan bas yang kecil membuatkan penumpang dihayun ke kiri dan kanan dan kalau tak betul2 pegang parah jadinya.Semasa dalam bas nilah yg buatkan aku paling tak suka...ada kalangan kaum lelaki ni yang ambil kesempatan bergesel dam menyentuh aku. Yang paling parah pada suatu hari tu bila driver brek aje ...ada seorang lelaki secara spontan memeluk dan hampir mencium aku...Eeee menyampahnya aku....Perasaan marahku meluap2 ketika tu....dengan selamba dia ucap sorry...tak sengaja.... dan dia terus turun...Sejak peristiwa itu...aku tidak lagi naik bas mini tanpa ayahanda bersama...Aku lebih rela jalan kaki atau dihantar oleh ayahanda dengan motorsikal.

Pengalaman 2 - Bas ekpress

Peristiwa ini berlaku pada tahun 90an sewaktu  aku berulang alik dari KL ke Ipoh setiap hujung minggu. Masa ni belum ada kerusi single. Suatu hari aku naik bas kat Puduraya. Bas penuh hari tu. Aku memang suka duduk dekat cermin...seronok tengok pemandangan kat luar. Aku naik awal...Tiba2 datang seorang lelaki bangsa asing duduk di sebelahku....Dia menyapa aku,,,aku hanya senyum aje. ...Bas pun mula bergerak..Dia ajak aku berbual namun aku diam aje....tak berminat....aku harap dia faham..Hampir setengah jam berlalu...lelaki sebelah aku tu dah terlena..Tapi yang membuatkan aku marah ialah ...badannya menghimpit aku dan kepalanya terlentok di bahuku...Aku tolak dengan kasar...dia terkejut dan minta maaf. Aku ingat habis setakat tu aje....tapi bila aku terlena...aku terasa ada tangan yang meramas tanganku...Aku memang betul2 marah...aku bagitau dia aku akan menjerit kalau dia buat lagi..Aku memang tak tidur dah lepas tu....Sampai di pertengahan jalan...sewaktu bas berhenti untuk rehat.....aku terus maklumkan perkara ini pada driver bas....Alhamdulillah ...aku ditukarkan tempat duduk di hadapan ...bersama seorang wanita di sebelahku...dan meneruskan perjalananku ke Ipoh dengan tenang...Sejak itu aku menumpang kereta kawanku yang tinggal di Seremban setiap minggu untuk berulang-alik. Kalau tidakpun aku akan minta kawanku dari Pahang balik bersamaku. Walaupun kedua2 kawanku itu lelaki juga.namun aku rasa selamat...Aku takut naik bas bersendirian lagi........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!