Monday, February 4, 2013

MENDIDIK HATI BERSIFAT POSITIF.....



Apabila kita pandang seseorang kerana sikap-sikap buruknya, maka kita akan cenderung mendapat kenalan yang bersikap buruk-buruk sahaja kerana kita telah 'tune' fikiran kepada sikap-sikap buruk. 

What we think will attract the same. Pandang yang buruk maka dapatlah yang buruk.

Sebaliknya apabila kita pandang seorang kerana sikap-sikap baiknya, maka kita akan bertemu dengan kenalan baik-baik simply kerana fikiran kita telah di 'tune' kepada sikap-sikap baik.

Orang sebegini yang kita mahu jaga sebab dia boleh mendorong kita "achieve up higher". Berkawan dengan orang bersikap buruk menjadikan kita "go down under".

Proses mendidik hati untuk mendapat sikap positif seperti pemaaf dan sentiasa bersangka baik amat mencabar sebenarnya. Sungguh mencabar. Kenapa? Kerana dihalang oleh yang satu ini - Nafsu. Terutama apabila nafsu itu amat subur.

Nafsu jadi subur dalam diri apabila kita manjakannya dengan makanan, dengan hiburan, dengan umpatan, dengan cacian, dengan kemarahan. Mengawal marah itu amat sukar, sama sukarnya dengan meninggalkan makanan yang sedap-sedap, mengelak hiburan yang best-best, meninggalkan umpatan yang menyeronokkan untuk dikata-kata, melupai marah yang membuat orang kecut sejuk kerana takut dengan kita apabila kita naik marah macam The Hulk. Memang susah.

Tapi Islam gariskan panduan bagaimana melakukannya berdasarkan Quran dan Sunnah - amalkanlah hidup bersederhana, selalu berpuasa sunat, elak sikap marah dengan istghfar, elak sikap iri hati dengan berfikir mengenai kekuasaan Tuhan dan taraf kita di sisinya. Kita ini bukan siapa-siapa kerana semua yang kita ada hanya 'pinjaman' Tuhan. Bahkan kita boleh mati bila-bila masa tanpa 'notis amaran' terlebih dahulu.


Sumber : imotivasi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!