Tuesday, October 25, 2011

GELOMBANG FIKIRAN 1


Satu ketika mungkin anda pernah bertemu dengan seseorang yang baru anda kenal, tanpa sebab yang jelas anda merasa tidak senang dengan orang tersebut. Anda merasa tidak selesa berada dekatnya , anda ingin agar dia segera beredar dari anda. 

Walaupun orang itu sudah berusaha berlaku sopan di hadapan anda. Namun anda tetap tidak menyukainya. Jika ditanya mengapa anda bersikap demikian terhadap orang itu , andapun tidak mampu menjelaskannya. Mengapa demikian ?

Tanpa disedari  sebenarnya dia telah memancarkan gelombang fikiran negatif ke setiap arah, menimbulkan rasa tidak selesa pada orang di sekitarnya. Orang itu mempunyai nilai diri negatif. Fikiran bawah sedarnya memancarkan fikiran negatif yang direspons oleh fikiran orang di sekitarnya menjadikan perasaannya tidak senang. 

Itulah yang menyebabkan orang yang mempunyai nilai diri negatif sukar untuk mencapai kejayaan. Ia sangat akrab dengan kegagalan. Kegagalan demi kegagalan , kemalangan demi kemalangan selalu menghantui hidupnya.

Orang yang mempunyai nilai diri negatif merasa bahwa ia adalah orang yang hina, tidak berhak mendapat penghargaan. Ia merasa tidak mampu, ia orang miskin, ia orang tidak berguna , ia merasa tidak mungkin berjaya dalam usahanya. 

Tanpa disedari ia telah menghancurkan kariernya sendiri dengan fikiran negatif yang bersarang dalam fikiran bawah sedarnya. Orang yang mempunyai nilai diri negatif selalu merasa dirinya sahaja yang betul . Ia selalu menyalahkan orang lain sebagai penyebab kegagalannya.

Orang yang mempunyai nilai diri negatif tidak akan pernah berjaya dalam mengembangkan kariernya, ia sangat berkaitrapat dengan kegagalan dan kesulitan hidup. Untuk mencapai kejayaan dan keberhasilan dalam kariernya, ia harus membersihkan fikirannya dari nilai diri negatif.

Ia harus merubah nilai dirinya yang negatif menjadi positif. Proses ini memerlukan masa dan kesabaran untuk mengubah nilai diri negatif menjadi positif. Anda mampu laksanakannya.

Setiap insan yang dijadikan Allah ada keistimewaan dan kelebihannya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!