Sunday, October 30, 2011

KUASAI EMOSI ANDA

“Siapapun mampu marah. Marah itu mudah. Tetapi, marah pada orang yang tepat, dengan kadar yang sesuai, pada waktu yang tepat, demi tujuan yang benar, dan dengan cara yang baik, bukanlah hal mudah.” –Aristoteles, The Nicomachean Ethics.

Mampu menguasai emosi, seringkali orang menganggap remeh pada masalah ini. Padahal, kecerdasan otak saja tidak cukup menghantarkan seseorang mencapai kejayaan. Justru, pengendalian emosi yang baik menjadi faktor penting penentu kejayaan hidup seseorang.

Kecerdasan emosi adalah sebuah gambaran mental dari seseorang yang cerdas dalam menganalisa, merancang dan menyelesaikan masalah, mulai dari yang ringan hingga kompleks. Dengan kecerdasan ini, seseorang mampu memahami, mengenal, dan memilih kualiti mereka sebagai insan yang bernama manusia.

Orang yang memiliki kecerdasan emosi mampu memahami orang lain dengan baik dan membuat keputusan dengan bijak. Lebih dari itu, kecerdasan ini berkait erat dengan bagaimana seseorang dapat mengaplikasikan apa yang ia pelajari tentang kebahagiaan, mencintai dan berinteraksi sesamanya.

Ia pun tahu tujuan hidupnya, dan akan bertanggung jawab dalam segala hal yang terjadi dalam hidupnya, sebagai bukti tingginya kecerdasan emosi yang dimilikinya.
Kecerdasan emosi lebih terfokus pada pencapaian kejayaan hidup yang halimunan. Kejayaan boleh tercapai ketika seseorang mampu membuat kesepakatan dengan melibatkan emosi, perasaan dan interaksi sesamanya. 

Di tahun 1990, Kecerdasan Emosi (yang juga dikenal dengan sebutan “EQ”), dikenalkan melalui pasar dunia. Dinyatakan bahawa kemampuan seseorang untuk mengatasi dan menggunakan emosi secara tepat dalam setiap bentuk interaksi lebih diperlukan daripada kecerdasan otak (IQ) seseorang.

Berikut beberapa tips bagaimana cara mengasah kecerdasan emosi :
  1. Selalu hidup dengan keberanian.
    Latihan dan berani mencuba hal-hal baru akan memberikan pelbagai pengalaman dan membuka pemikiran dengan berbagai kemungkinan lain dalam hidup.
  2. Selalu bertanggung jawab dalam segala hal.
    Ini akan menjadi jalan untuk mampu mendapatkan kepercayaan orang lain dan mengendalikan kita untuk tidak mudah menyerah. “being accountable is being dependable”.
  3. Berani keluar dari zon selesa.
    Mencuba keluar dari zon selesa akan membuat kita boleh  mengeksplorasi banyak hal.
  4. Mengenali rasa takut dan mencuba untuk menghadapinya.
    Melakukan hal ini akan membangun rasa percaya diri dan dapat menjadi jaminan bahawa segala sesuatu pasti ada penyelesaiannya.
  5. Bersikap rendah hati.
    Mahu mengakui kesalahan dalam hidup justru dapat meningkatkan harga diri kita.
Jadi, kuasailah kecerdasan emosi Anda! Karena mengendalikan emosi merupakan salah satu faktor penting yang boleh menjurus Anda menuju kejayaan  dan juga menikmati warna-warni kehidupan.

Courtesy & author : Anne Ahira - http://www.AsianBrain.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!