Wednesday, February 9, 2011

ANAK ISTIMEWA 2
























Bila saja Fikri dilahirkan , aku redha dengan ketentuan Allah swt. Allah sayang padaku kerana telah memilih kami untuk menjaga insan istimewa ini. Apabila kali pertama melihat dia, hatiku sayu. Pada usia 3 bulan, Fikri menjalani pembedahan kedua-dua matanya yang ada katarak. Menangis dan marah Dr yang merawatnya apabila jururawat tidak dapat mencari jarum yang sesuai untuk menyuntik Fikri. Jarum tersebut terpaksa diperolehi daripada hospital lain kerana keadaan Fikri yang terlalu kecil. 6 bulan selepas itu, sekali lagi pembedahan membuang katarak pada matanya dibuat.Dua minggu aku bersama Fikri di wad.

Pelbagai usaha kami lakukan untuknya agar dia dapat berjalan seperti kanak-kanak yang lain. Kepalanya mula boleh ditegakkan ketika usianya lima bulan. Bila aku mengajar di sebelah petang, pagi-pagi aku akan bawa Fikri turun untuk disapu air embun pada lututnya. Dua tahun baru dia boleh merangkak dan mula berjalan ketika usia mencecah tiga tahun.

Pada waktu kelahirannya dan menghadapi saat-saat kritikal itulah tahun yang sama aku melanjutkan pelajaranku. Tiap-tiap minggu aku berulang -alik dari Ipoh ke KL. Kawan-kawanku ada yang merasa tidak senang dengan sikapku yang tidak mahu buat discusion hujung minggu. Aku berserah kerana bagiku anak-anak adalah amanah. Mereka hanya lihat zahirku sahaja, tetapi batinku sentiasa menjerit.

Dugaan itu aku tempuh dengan rasa syukur kepada Allah swt. Sehingga final , sikap aku masih sama, balik tak pernah tidak. Alhamdulillah,walaupun dalam kepenatan berulang-alik, aku akhirnya dinobatkan pelajar yang cemerlang dan terbaik untuk kumpulanku.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!