Thursday, February 10, 2011

BELAJAR DARI ORANG GILA


Seorang pemuda yang gagah dan kacak serta pintar di sebuah pusat pengajian tinggi sedang mendekati seorang gadis di kampusnya yang terkenal sebagai bunga kampus. Tiap hari si pemuda ini nengoratlah sambil ia menegur, menyapa, dan akhirnya berkenalan dengan si gadis ini.
Suatu hari, setelah lama berkenalan, akhirnya si Pemuda ini mengirimkan sms pada gadis idamannya bahwa dia ingin berkunjung ke rumahnya.
Inilah isi smsnya :
“Shila, pekabar hari ini? Sudah makan ke belum? Oya, hari ini kampus terasa sepi . Saya tercari-cari awak tadi, namun tidak jumpa. Shila baik-baik saja kan?”
dan si Pemuda pun mendapat balasannya :
“Iya Ijoy, saya baik . Saya sedang makan ni. Awak dah makan belum? Thanks ya atas perhatian”
terus si Pemuda pun mengirimkan smsnya lagi pada gadis idamannya :
“Saya belum makan ni. Tadi tringin nak ajak awak makan di cafe. Namun, rupanya awak tak hadir kuliah hari ini. Oya, tadi ada tugasan dari En Malik, yang harus dikumpul esok . Petang nanti awak ada di rumah? Nanti saya hantarkan tugasan itu ke rumah awak, ya….”
Si Pemuda pun menunggu dengan cemas balasan smsnya. Ini merupakan pertama kali dalam hidupnya dia meminta izin pada seorang wanita untuk datang ke rumahnya (maklum, si pemuda ini orangnya kurang bergaul, namun mempunyai keinginan yang kuat untuk berkenalan lebih dekat dengan gadis idamannya itu, inilah modal yang dia ada).
Pemuda ini pun sambil makan,dia menunggu balasan dari Shila. Dipandangnya HPnya, berharap ada sms masuk. Hatinya harap-harap cemas menantikan balasan sms. Lama tidak ada sms masuk, pemuda ini merasa bersalah kerana telah mengajukan permintaan tadi.Dia khuatir dianggap oleh gadis pujaannya sebagai seorang yang terlalu terburu-buru. Rasa enak nasi goreng kampung yang menjadi pilihan makan tengaharinya, untungkerana berjaya mengatasi rasa yang berkecamuk di dalam hatinya. Ijoy, si Pemuda ini pun ingat kata-kata yang pernah dibacanya dari sebuah blog di internet, yang berisikan kata-kata mutiara dan kata motivasi yang berbunyi : “Kegagalan terbesar adalah ketika kita tidak berani mencuba”. Ya, Saya telah mencuba. Saya telah memenangkan pertarungan batin saya, desis pemuda ini dalam hati.
“Ada sms masuk buat orang luar biasa bernama Ijoy, Sila buka Ijoy Luar Biasa”
Ahaaa… Si Pemuda pun bersemangat. Handphonenya berbunyi, petanda ada sms masuk. Ya, si pemuda ini setting ringtone untuk sms masuk dengan rakaman suara yang berbunyi seperti ini : Ada sms masuk buat orang luar biasa bernama Ijoy, sila buka smsnya Ijoy yang Luar Biasa” Dia setting macam itu agar dapat menerapkan Hukum Daya Tarik “Law of Attraction”.
Si Pemuda ini pun meraih handphonenya, dan membuka inbox smsnya…
Aha… Tertera di layar handphone, pengirimnya adalah wanita pujaan hatinya, Shila….
Pemuda ini mulai membuka isi smsnya…
Dan……
Cuba anda sambung…apa agaknya….

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!