Friday, February 11, 2011

IKHLAS


Kata Dr Tuah, "orang yang ikhlas adalah orang yang menyembunyikan kebaikannya sebagaimana dia menyembunyikan kejahatannya."
Tanya diri kita, adakah selama ni kita ikhlas? Atau ikhlas yang dibuat-buat atau ditunjuk-tunjuk? Tanya diri kita hingga bertemu jawapannya.

Petang ini aku rasa amat terkilan dengan sikap pemilik pusat jagaan anak istimewa. Begitu sombong dan bongkak. Keikhlasan menjaga anak-anak OKU seakan sudah tidak wujud di situ. Apa yang penting duit dan keangkuhan wanita Iran ini. Kebajikan warga OKU di situ seolah-olah tidak menjadi priority baginya. Tuhan itu Maha Kuasa. Suatu hari akan terbukalah belangnya. Menganiaya insan istimewa. Mengaut keuntungan ke atas mereka yang tidak berdaya.
Menipu di dalam jaga. Tiada keikhlasan lagi......

Kekadang, kita cenderung berkata ikhlas, tapi di dalam hati bagai terpaksa. Kita semua pernah melalui hal ini.
Orang cemerlang, kalau berbuat baik, lebih suka melakukannya diam-diam. Bukan dia tak nak melakukannya di tempat terbuka, tapi cara berahsia adalah cara disukainya untuk mendapat lebih keberkatan.
Paling penting, cara sebegitu juga membuat dirinya sentiasa tenang!

Dari sini jelas bahawa sifat ikhlas ini amat penting disemai dan dibajai di setiap hati Muslim dalam semua lapangan hidup agar dia dapat menempatkan dirinya di kalangan hamba Allah yang bertakwa. Perlu disedari bahawa sifat ikhlas ini tidak hanya perlu diserlahkan ketika pelaksanaan amalan ibadat seperti solat, puasa, sedekah, haji dan sebagainya, malahan niat yang ikhlas akan meningkatkan mutu amalan yang dianggap keduniaan semata-mata dan menjadikannya sebagai satu ibadat yang diberi ganjaran pahala kerananya.

Sebaliknya, niat yang tidak baik seperti riak atau 'ujub (mengharap pujian ramai) akan menjatuhkan nilai satu-satu amalan walaupun ia berupa amalan ibadat sekalipun dan ia akan mengubahkan menjadi amal maksiat yang pastinya disediakan balasan seksa yang pedih di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!