Saturday, February 26, 2011

KESERONOKAN BEKERJA



Niat adalah sebab untuk kita melakukan sesuatu perbuatan.
Jika saya tanya Anda apa niat Anda bekerja? Apa yang akan Anda jawap nanti? Mesti Anda akan tergamam sekejap.
Untuk membangkitkan keseronokan bekerja, pasang niat yang baik. Niatkan pagi tu Anda keluar bekerja untuk mencari keseronokan  bekerja. Dalam proses melakukan kerja dan menyiapkan tugasan, cari keseronokan-kesronokan yang tersembunyi di dalamnya.
Cari apa yang boleh membuat Anda merasa seronok buat kerja Anda. Kaji dan dalami kerja Anda dengan penuh rasa ingin tahu. Jangan anggap Anda dah tahu semua, tapi anggaplah masih ada lagi yang Anda tak tahu.
Anda akan jumpa sesuatu yang membuat Anda seronok melakukan kerja Anda sekarang ni. Cari dulu dengan penuh rasa ingin tahu. Be curious!
Ia mungkin sesuatu yang menarik minat Anda, ia mungkin tugasan kerja yang mencabar kemahiran Anda dan superioriti Anda, ia mungkin arahan dari bos Anda yang membuat Anda mahu membuktikan sesuatu padanya, mungkin juga bidang tugas baru dan menunggu untuk diterokai oleh Anda.
Tiap kali pegi kerja, niatkan untuk mencari sesuatu yang menarik minat Anda di tempat kerja. Fikirkan apa lagi perkara yang Anda tak tahu pasal kerja Anda sekarang ni. Cari dan terus cari dengan penuh rasa ingin tahu!
Bila Anda dah selalu pasang niat camni tiap kali bersiap-siap untuk ke tempat kerja, lama-kelamaan Anda akan merasa bersemanat bekerja.
Tak kiralah apa bidang kerja Anda, kerani ke, pegawai ICT ke, CEO ke, budak pengantar surat ke, cleaner ke, pegawai pemasaran ke, pegawai pentadbiran ke, rasa ingin tahu yang membuak-buak dapat membangkitkan keseronokan bekerja yang sukar diungkap dengan kata-kata.-IMOTIVASI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!