Wednesday, June 8, 2011

TIP AWET MUDA 5

5. Menangani tekanan(stress)

Kajian menunjukkan bahawa antara 60% hingga 90% kunjungan ke pakar sakit jiwa berhubungan dengan stress. Stress berkaitan dengan segala hal mulai dari selsema hinggalah  barah. Gangguan jantung, hipertensi, darah tinggi, kemurungan, penyakit kronik, gangguan seksual dan kesuburan, serta diabetes semua disebabkan oleh stress. Untuk meningkatkan peluang anda untuk hidup lebih lama anda harus mengurangi kemungkinan anda untuk sakit, dan itu bererti anda harus mengurangi tahap stress anda. Artikel berikut akan menujukkan anda cara-cara untuk mengurangi tingkat stress anda:

 7 Cara Mengurangi Stress Hari Ini

1. Memiliki harapan yang realistik

Banyak orang membina matlamatyang tidak realistik bagi dirinya sendiri mahupun orang lain. Sebenar memang tidak salah kerana ada bijak pandai yang mengatakan : “gantungkan cita-citamu setinggi langit.”.
Membina matlamatyang tinggi dapat meningkatkan kemampuan anda, namun jika matlamat tersebut dapat membawa stress yang negatif kepada anda, sebaiknya anda mempertimbangkan kembali matlamat anda itu.
Sebagai contoh, misalkan anda saat ini berpendapatan RM3 000 sebulan, anda kemudian menentukan target ingin membeli sebuah kereta BMW berharga RM500 000 dalam waktu 1 tahun. Tidak salah anda menentukan target membeli kereta BMW, hanya jangka waktunya perlu dibuat yang realistik, misalkan dalam waktu 5 tahun atau lebih dengan usaha dan kerja keras anda..

2. Aktif

Bersenam dapat mengurangi stress, melalui pelepasan endorphins, yaitu hormon anti kemurungan yang dimiliki tubuh, menurut kata pakar. Aktiviti bersenam seperti jogging, berenang dan aerobik dapat membuang tenaga berlebihan yang jika dibiarkan akan  terhimpun di dalam tubuh. Sesuatu yang berlebihan, apapun juga, adalah sangat tidak baik.

3. Melakukan persiapan sebelumnya

Stress seringkali disebabkan oleh situasi tertentu di manapun anda berada. Banyak orang sebagai contoh memiliki ketakutan berucap di depan khalayak ramai. Tetapi saya rasa sesiapa saja pun pasti gugup dan stress pada saat pertama kali berucap di depan umum. Salah satu strategi yang cukup efektif untuk mengatasi hal ini adalah dengan melakukan persiapan dengan sebaik-baiknya, termasuk mengunjungi lokasi tempat anda akan berucap untuk  membiasakan diri anda atau sesetengah orang menatakan , untuk mendapatkan ’feel’ terlebih dahulu.

4. Lakukan break dalam pekerjaan anda

Ramai dari kita bekerja dalam lingkungan yang memerlukan kecepatan dan ketelitian. Anda sepatutnya memiliki kemampuan untuk dapat mengukur level stress dan energi anda sendiri. Jika anda merasa kepala anda sudah sangat penat, lakukanlah break. Jika dipaksa pun, fokus anda sudah pasti akan terganggu. Akibatnya kualiti pekerjaan anda akan menurun. Jika berpeluang, pergilah jalan-jalan ke luar, seperti ke taman misalnya, untuk menjernihkan otak anda.

5. Kurangi caffeine

Gejala stress seperti kegelisahan sangat berkait rapat dengan jumlah caffeine dalam tubuh anda. Ramai orang minum bergelas-gelas kopi dalam satu hari. Cubalah hadkan  kopi anda maksimum 1 gelas sehari. Mengurangi caffeine sangat membantu anda untuk tidur nyenyak dan pada akhirnya anda akan dapat lebih banyak energi.

6. Cukup tidur

Ramai orang tidak mendapatkan cukup tidur setiap hari. Enam  hingga  lapan jam sehari adalah jumlah yang disarankan, namun berbeza antara setiap individu. Anda sendiri dapat mengetahui ketika anda cukup tidur, anda akan bangun segar setiap hari (seringkali secara alami kita bangun sebelum jam berbunyi), sehingga anda akan menghadapi hari dengan lebih bertenaga.

7. Seimbang antara bekerja dan bermain

Orang yang tidak membiarkan dirinya untuk bersenang-senang akan mendapatkan level stress yang tinggi. Jangan merasa bersalah ketika anda memanjakan diri anda dengan berolahraga, relaksasi, hiburan dan melakukan hobi-hobi anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!