Monday, December 19, 2011

JIKAKU DAPAT MENDENGAR....


Selesai masalah mata...kami harus beri fokus pada masalah pendengaran Fikri pulak. Berulang-alik ke Hospital setiap bulan dah jadi rutin kami. Kata doktor..masaalah pendengaran Fikri boleh diatasi. Aku dan ayahanda disarankan menempah "hearing aids" untuk kedua2 belah telinga Fikri. Kami laksanakan...tapi Fikri tak nak pakai.

Suatu hari dia campakkan "hearing aids" yg berharga ribuan ringgit tu ke bawah dari tingkat tiga. Apalagi bergegaslah aku ke bawah mencarinya dalam rumput yang tebal. Alhamdulillah jumpa juga akhirnya. Aku cuba lagi pakaikan agar Fikri boleh mendengar...Malangnya tanpa aku sedari...tinggal sebelah aje...dah tentu dia campak ke bawah lagi. Aku dukung dia dan turun mencari....namun aku tak dapat kesan pun benda tu. Sejak dari hari tu ..aku simpan saja kerana Fikri mmg enggan pakai dan aku lihat mmg tidak ada apa2 kesan pun pada pendengarannya.

Aku redha bila tahu Fikri tidak boleh mendengar suaraku malah mungkin suaranya sendiri. Tak perlu aku menangis meratapi nasib ini. Namun hubungan darah antara seorang ibu dan anak dapat membuatkan aku memahami isyarat2 yang ditunjukkan oleh Fikri. Hanya aku yang tahu apa yang diperlukannya. Aku cipta beberapa bahasa isyarat sendiri untuk berhubung dengan Fikri. Aku tahu dia memang seorang kanak-kanak yang cerdik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!