Wednesday, December 21, 2011

SUATU PENGALAMAN DALAM HIDUP......

Pada hari Ahad lepas aku dan family ke Kelana Jaya memenuhi jemputan majlis kahwin anak kawan ayahanda. Ayahanda beria2 sgt nak pergi awal sebab katanya lepas tu boleh cepat balik rumah dan rehat kerana hari sebelumnya dia balik pukul 3 pagi selepas menghadiri suatu mesyuarat penting. Waktu kami sampai, kereta memang dah banyak...rupanya ada pula perlawanan bola sepak di padang sebelah dewan tersebut.

Kami disambut oleh tuan rumah...dan terus berjalan masuk ke dalam dewan. Aku memilih sebuah meja yang agak kosong dan hampir dengan tempat buffet kerana memikirkan masalah Fikri. Yang lain ikut saja.

Ayahanda sibuk  bersalaman dengan ramai kenalannya...aku terus ke ruang buffet untuk ambil nasi buat Fikri...baru aje ceduk nasi ...ayahanda pun sampai....tak sempat pun ayahanda nak ambil pinggan....seorang wakil tuan rumah datang bertanya, " Encik duduk di meja mana?"
Kami pun terkejut..dan aku terus menunjukkan meja yg kami duduk....dan amat mengewakan apabila dia terus berkata, "Ruang ini hanya untuk 4 meja sahaja, lalu aku pun terpandanglah meja2 yg ditunjukkannya yg bertanda VIPb erhampian meja yg kami duduk. Malangnya ruang makan tu tak pula ditulis khas untuk VIP. Kalau aku tahu haram aku nak duduk situ, Pinggan di tangan ayahanda diambilnya. Aku pun minta maaf dan ingin meletakkan kembali pinggan aku, tetapi katanya lagi, " Tak apa, yg dah ambil teruskan, yg belum sila pergi ke belakang sana."

Aku pun terus ambil lauk sebab mengenangkan Fikri yang hanya tahu kalau datang rumah orang kawin mesti makan. Sampai di meja, aku lihat ayahanda belum bergerak ke ruang buffet untuk ambil makanan. Anak2ku aje yang datang bersama sepinggan nasi masing2.Aku beberapa kali suruh ayahanda pergi makan tapi dia diam aje. Melihatkan keadaan ayahanda yang begitu, aku pun terus menyuap Fikri.....tiada sebutir nasi pun aku jamah dan tiada setitis airpun sanggup aku hirup melihatkan keadaan yang begini.

Tiba2 datang seorang kawan ayahanda ke meja dan makan bersama kami. Dia turut mengajak ayahanda makan tetapi ayahanda menolak. Hanya beberapa gelas air sirap saja kulihat yg masuk ke tekaknya...

Selesai Fikri makan , aku ingin terus bergerak tetapi pengantin pula sampai,,,,,tak boleh nak keluar..kebetulan hujan lebat...layan ajelah 2 pasang pengantin yg diarak masuk ....sepasang memakai ala tradisional dan sepasang lagi ala moden...semuanya sedondon berwarna pink. Warna kesukaan aku.....namun perasaan yg bergelora dalam dadaku membuatkan aku tidak enjoy...

Sesudah itu, kami pun mula bergerak ...kami bertembung dengan tuan rumah...dia sempat menghulurkan cenderahati buat ayahanda dan aku...bila salah seorang tu nak hulurkan satu buat along..... , tak sempat along ambil datang seorang yang lain terus menepis .. menahannya dan berkata, " Ini untuk emak bapa sahaja.."

Kami pun terus bergerak ke kereta...dalam hati Allah saja yang tahu. Ayahanda beberapa kali remind aku agar tidak memanjangkan cerita.Tahulahkan orang perempuan.

Sampai di rumah, aku terus memasak kerana aku tahu ayahanda lapar. Siap masak, kami makan dengan seleranya walaupun hanya hidangan yang biasa sahaja.....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!