Saturday, December 17, 2011

KELIRU NAK KEKAL DALAM SSM ATAU PILIH SBPA?

Walaupun Pekeliling Perkhidmatan Bil 13/2011 berkaitan SBPA ni dah keluar...tapi masih banyak lagi persoalan yang belum terjawap mengenai SBPA ni...Ramai yang keliru lepas baca pekeliling tu dan ada jugak kawan-kawan yang dok tanya pasai pa aku tak komen apa-apa pun pasai SBPA ni...Sebenarnya aku pun bukannya tahu apa-apa pun...belagak terer ja lebih...Sungguhpun begitu untuk tak mengecewakan kawan-kawan....aku bagi jugak la pendapat aku tentang SBPA ni...Aku dah baca pekeliling SBPA ni dan inilah perkara yang aku faham mengikut maklumat dalam pekeliling tu..

Perkara pertama yang paling menarik aku rasa dalam SBPA ni...setelah sekian lama akhirnya "kepelikan" dalam penentuan gaji permulaan PPPS DG 41 disedari jugak oleh puak-puak pembuat dasar ni...Kalau ikutkan penentuan gaji permulaan DG 41 dalam SSM sekarang ni tersangatlah tidak adil....Gaji permulaan ditentukan oleh kelulusan ikut bidang dalam sarjana muda...lain bidang lain gaji permulaannya...klik gambar di bawah:


Seperti yang hangpa semua boleh nampak...apekehalnyer sampai berbeza-beza tangga gaji ni...tak adil langsung...semua pun jadi cikgu jugak...kerja sama saja...kenapa nak kena bagi gaji ikut bidang kelulusan pulak..."sebab kami graduate engineering kena ikut gaji standard engineer la...kami graduate akauntan kena gaji standard akauntan la"...bila dah masuk skim PPPS ni...mana pulak jadi engineernya..cikgu jugak kan..kalau nak gaji macam engineer kerja engineer la...ni jadi cikgu jugak bukannya engineer...ni la jugak salah satu sebab ramai sangat graduan pasaran terbuka ni dok berebut nak masuk KPLI dan DPLI...contoh kalau graduan engineering jadi engineer kerajaan...gaji mula P1T1 = RM 2088.25...tapi jadi cikgu gaji mula  P1T6 = RM 2148.10...lagi banyak dari engineer tu...Pelik kan!

Ini kisah benar...kawan bini aku sendiri...berkelulusan sarjana muda dalam bidang perakaunan...habis belajar terus apply GSTT sekolah rendah  dan lepas setahun diserap ke skim PPPS DG 41 mengikut kaedah Kursus Dalam Cuti (KDC)...bukan KPLI yer..posting jugak ke sekolah rendah. yang sama...mengajar kelas pemulihan sahaja...tapi gaji mulanya RM 2509.90...berbanding kawan aku graduan ijazah pendidikan...posting ke sekolah menengah...ajar kelas SPM subjek Matematik Tambahan...gaji mula RM 1967.20...Sangat tidak adil...ye la memang dah takdir tu rezeki dia...bukan menidakkan rezeki tuhan bagi...cuma keliru kenapa terlalu "pelik" sangat?

So, syabas aku ucapkan kepada puak-puak pembuat dasar sebab berjaya membetulkan kembali "kepelikan" ini dalam SBPA nanti....makanya dalam SBPA nanti gaji mula untuk cikgu gred DG 1-1 hanya pecah dua saja...samada Sarjana Muda biasa (T1) atau Sarjana Muda Kepujian (T2)...Untung cikgu-cikgu baru!
 
Sumber : KLIK SINI
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Keluargaku.....

Mobile Uploads Slideshow: Fauziah’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!